Hogy mondják zöldül, hogy vagány?

A Smart tíz éve, a Crossblade-del bebizonyította, hogy érti ő a mókát. Most ismét itt egy renegát, lecsupaszított modell, ám a Forspeed nem rosszra csábít. Épp ellenkezőleg…

A hajdani, apokaliptikus roadster bemutatása óta eltelt egy évtizedben sok víz lefolyt a világ folyóin – egyre szutykosabb, szennyezettebb víz. Nem véletlen tehát, hogy napjaink környezetvédelmi hullámát meglovagolva a Smart szelídebb kivitelben támasztja fel az egykori lázadót. Habár a főbb vonalak (mindenekelőtt a tető és az értékelhető ablakok hiánya) megmaradtak, ezt az autót már a márka időközben bevezetett elektromos hajtáslánca mozgatja. A Forspeed álló helyzetből 5,5 másodperc alatt éri el a 60 km/órás tempót, végsebessége pedig 120 km/óra, magyarul városi autózásra és kertvárosi ingázásra ugyanúgy megfelelne, autópályára pedig ugyanúgy alkalmatlan volna, mint a Smart Fortwo bármelyik belső égésű motorral szerelt változata.
A hátsó kerekeket hajtó villanymotor normál csúcsteljesítménye 30 kW, ám néhány másodpercre akár 35 kW-ot, azaz 48 lóerőt is kipréselhetünk belőle, ami különösen jól jöhet előzéseknél. Az autó lítium-ion akkumulátorai egyszerűen, 220 voltos lakossági hálózatról tölthetők, s egy teljes töltés 135 kilométerre elegendő. Mivel a felmérések szerint egy átlagos (nyugat-) európai autós naponta 40 kilométert tesz meg, nem kell minduntalan a hazajutás miatt aggódni, ugyanakkor a lítium-ion technológia gyorstöltésre is alkalmas, amivel 45 perc alatt 80 százalékos szintre hozható a lemerült akkumulátor.


A Forspeed azonban – amellett, hogy egy létező, környezetbarát technológiát népszerűsít –mindenekelőtt látványos formai ujjgyakorlat, aminek az elektromos hajtás leginkább a korszellem által diktált, kötelező eleme. Az autóban felhasznált ötletek egy része persze maga is köthető az elektromossághoz: a szélvédőt helyettesítő légterelő lap tövében például napelemeket helyeztek el, amelyek a fedélzeti fogyasztók (például a kommunikációs és információs központként szolgáló okostelefon) töltésével tehermentesítik a fő akkumulátorokat. A Forspeed igazi szépsége azonban éppen abban rejlik, hogy modern technológiája és részletmegoldásai ellenére nem fél visszalépni az autózás ősi, egyszerű korszakába. Nemcsak teteje, hanem külső ajtókilincse sincs, utasterét legfeljebb álló helyzetben, egy két részből álló vászondarab kifeszítésével védhetjük meg a környezeti viszontagságoktól, ha pedig menet közben ered el az eső, csak az vigasztalhat bennünket, hogy az utastér lemosható, a padlóban pedig vízleeresztő nyílásokat alakítottak ki a tervezők – szóval a Smart Forspeed tagadhatatlanul természetközeli autó.

Ajánlott tartalom

A napenergiával működő autók rejtélyes világa feltárul

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.