Hogyan lehet népszerű az elektromos autó?

Ez bizony nagyon messze van az Obama elnök által kitűzött 2015-ös céltól, mely szerint addigra 1 millió elektromos autót szeretnének látni az utakon. És hogy mi okozza a technológia lassú terjedését? Ezt már sokan találgatták, a magas áraktól a megfelelő töltőállomások hiányán át a gyorsan lemerülő akkumulátoroktól való félelemig számos tényező megbújhat az elektromos autók népszerűtlensége mögött. De talán ezek mellett az is hozzájárul az alacsony eladási számokhoz, hogy a gyártók rosszul közelítik meg a potenciális vevőket. Minden hirdetés a hagyományos járművek alternatívájaként ábrázolja az elektromos autókat, ugyanazokat a csatornákat és módszereket használva, mint benzines vetélytársai. Lehet, hogy érdemes lenne tágabb értelemben gondolkozni. Nemcsak egy árammal tölthető kocsiként reklámozni a terméket.

Az utóbbi 60 évben ugyanis átalakult a közlekedés és a személyi járművek funkciója is. Az autó a szabadság szimbóluma volt, amivel olyan helyekre juthatunk el gyorsan és kényelmesen, ahová addig soha. És mindezt a saját vasparipánkon, amit senkivel sem kell megosztanunk. Az autó belső tere fontos privát közeg, amiben sokan majdnem annyi időt töltenek, mint otthon vagy a munkahelyen. Csakhogy az 50-es évek óta sokat változott a világ. Az évszázad közepén nagyjából 2,7 milliárd ember élt a bolygón. Ma ez a szám 7 milliárd. Becslések szerint 2040-re 9 milliárd embertársunkkal fogunk osztozni a Földön. Ez alatt ráadásul az urbanizáció is felgyorsult. Ma már a planéta népességének fele városokban lakik, egyre többen választják ezt az életmódot. 25 év múlva három emberből kettő minden valószínűség szerint többmilliós betondzsungelek lakója lesz.

Minél több a városi autós, annál nagyobbak a dugók. Minél nagyobbak a dugók, annál magasabb a levegőszennyezés, és az elpazarolt benzinköltség. Ezzel talán az emberek is egyre inkább tisztában lesznek, ahogy növekedik a metropoliszok népsűrűsége. Lehet, hogy az elektromos járművek marketingjét is érdemesebb lenne a hatékonyabb közlekedés, és nem a személyes szabadság szempontjából megközelíteni. A különösen nagy autókultusszal rendelkező Egyesült Államokból származó kutatások azt mutatják, hogy a mai huszonévesek közül egyre kevesebben vezetnek autót. 2001 és 2009 között a 16 és 34 év közöttiek által vezetett mérföldek száma 23 százalékkal csökkent. Ezeket a nagyvárosi fiatalokat egyre kevésbé érdekli az autók által nyújtott kényelem és szabadság, különösen akkor, ha van egyszerűbb és gyorsabb módja annak, hogy eljussanak A-ból B-be.

Néhány cég már próbálkozik azzal, hogy közlekedés hatékonyságára helyezze a hangsúlyt. A Car2Go például percdíjas, bérelhető elektromos kisautókat kínál, melyeket egy okostelefon alkalmazás segítségével koordinálnak. A járműveket egy kijelölt területen belül bárhol otthagyhatjuk, ahol egy másik bérlő már vezethet is tovább. A Getaround pedig egy olyan hálózatot épített ki, amellyel szomszédok kibérelhetik egymás autóját, így az folyamatosan használatban van, a tulajdonos pedig havi összegben megkapja a bérleti díjat. Ezek persze még fiatal üzleti modellek sok potenciális problémával, de egy olyan gondolkodásmódot tükröznek, amivel mind a jövő városlakója, mind a környezet jobban jár.

Ajánlott tartalom

A Tesla idei első kéthavi eladásai 40,1 százalékkal estek Európában

Az elmúlt két hónapban erőteljesen csökkentek a Tesla elektromos járműeladásai az európai piacon (beleértve az EU-t, az EFTÁ-t és az Egyesült Királyságot).