Az elektromos motorkerékpárok jelenlegi technológiai fejlettsége képessé teszi azokat a kompromisszumok nélküli városi, elővárosi használatra.
A motorozás nagyvárosokban, ahol a túl sok autó gyakorlatilag lehetetlenné teszi a normális közlekedést a legkézenfekvőbb alternatíva. Ennél gyorsabban és kényelmesebben nem lehet közlekedni. Mindenhol elfér az ember, ott parkol le, ahová menni akart, lehetségessé válik a pontos menetidő kalkulálása, stb. Mindezt sokszor alacsonyabb üzemeltetési költséggel, mintha bérletet váltana az ember a tömegközlekedésre. Ez kiemelten igaz az elektromos motorozásra. Ha az elektromos motorok környezeti hatását vizsgáljuk, sok jó dolgot találunk előnyük, hogy nem füstölnek, nem zajosak. Ez a két szempont kifejezetten fontos a nagyvárosokban, ahol a zaj és a légszennyezettség gyakorlatilag állandó problémát jelent. Egy kétütemű robogó jobban szennyezi a levegőt, mint egy teherautó és sokszor a zajszennyezésük is nagyobb. Ezek kiváltása nagy fellélegzést jelent a városoknak, sok helyen ez már történik és már nálunk is elindult a folyamat.
Néha még hangoztatják, hogy az akkumulátorok gyártása mennyire szennyező. Ez egyre kevésbé igaz, ráadásul az elektromos motorokba sokkal kevesebb kell belőlük, mint az elektromos autókba. Azt is szokták mondani, hogy a szennyezést csak átteszik ezek a járművek a nagyvárosokból az erőművekhez. Ez már önmagában is jó dolog, de ez is egyre kevésbé igaz, főleg ha valaki otthon napelemmel megtermeli magának az „üzemanyagot”.
A felhasználónak is sokkal kellemesebb az elektromos motorok használata. A motorozás is kellemesebb zajmentesen, rezgésmentesen, ráadásul aki vezetett már ilyesmit tudja, hogy a nagy nyomatékleadás egyenletessége azonnali függőséget okoz… Ezekkel a motorokkal nem kell benzinkútra járni, csak otthon este bedugni a töltőt és reggel lehet menni. Ennél kevés kényelmesebb dolog van. A kényelmes használat mellett a gazdaságosság sem elhanyagolható szempont. Az elektromos motorok, robogók üzemeltetése tizedannyiba kerül, mint a benzines társaiké. Már az üzemanyagon nyolcszoros a különbség, de az elektromos motorokon nincs olajcsere, szűrőcsere, gyertyacsere, gyakorlatilag jóformán nincs is szervizigény.
![](https://www.alternativenergia.hu/wp-content/uploads/2020/08/nuuk-urban-1.jpg)
Az elektromos motorkerékpárokból egyre többféle modell készül, a legkülönbözőbb méretekben és jellemzőkkel. A felhasználás módjának megfelelő típust kell kiválasztani. Alapvetően két csoportjukat kell megkülönböztetni, mégpedig a hivatalos járműkategóriák szerint. A segédmotorkerékpárok sebessége maximum 45km/h lehet és a motorteljesítmény maximum 4kW lehet. Ezeken a motorokon csak egy személy utazhat és nincs rajtuk rendszám. Egy tulajdont igazoló dokumentum és egy érvényes kötelező biztosítás kell a használatukhoz és a megfelelő jogosítvány, ami lehet segédmotorokra érvényes, vagy bármilyen nagymotorra érvényes vezetői engedély, de ami nagyon vonzóvá teszi őket, hogy személyautóra érvényes „B”-s jogsi is jó hozzájuk. Ezekből a gépekből is van sokféle. Van például a krosszmotor-szerű Sur-Ron Light Bee, vagy a Horwin Ranger. Sokféle robogót is lehet ebben a kategóriában találni, ilyen pl. a Znen e-Cruise, vagy a LVneng modelljei. Fontos, hogy a motorteljesítmény legalább 2kW legyen, mert az alatt nagyon gyengék a gépek és nem bírják az emelkedőket.
A nagymotorok kategóriája a másik csoport. Ezeken már van rendszám, két személy is utazhat rajtuk és rendszerint erősebbek, gyorsabbak, mint a segédmotorok. Mivel az ilyeneket városi és elővárosi közlekedésre szánják, a végsebességük rendszerint 100km/h körül van korlátozva, az akkumulátorpakkjuk 4-6kWh körüli kapacitással rendelkezik, ami 100-150km megtételére teszi őket alkalmassá. Ez rendszerint bőven elegendő a napi használathoz, még ingázás esetén is, de ha valami miatt mégis szükséges lenne, ezek a motorok bármelyik konnektorból tölthetők. Az elektromos nagymotorok kategóriájában is rengeteg kivitel létezik. A robogók között mindenképpen érdemes megemlíteni a Silence márkát, ami több típussal is rendelkezik, pl. a magánhasználatra szánt S01-el, vagy az S02-es munkaváltozattal. Teljesen más, egyedi stílus a Rieju által gyártott Nuuk, vagy a retró stílusra hajazó Horwin CR6.
![](https://www.alternativenergia.hu/wp-content/uploads/2020/08/surron_zöld-1.jpg)
Ma már mindenki talál magának megfelelő stílussal és jellemzőkkel bíró elektromos modelleket. Vannak már olyanok is, amik hosszabb utazásokra és sokkal nagyobb sebességgel való haladásra alkalmasak. Ilyenek például a Zero vagy az Energica motorkerékpárjai. Ezeknek az ára még nagyon magas, a napi használatban nem feltétlenül nyújtanak annyival többet, mint amennyivel drágábbak, de ezek is kiváló motorok és megvan a maguk vásárlóköre.
Forrás: elektrobiker.hu
Képek: elektrobiker.hu