Az elektromos motorkerékpárok jelenlegi technológiai fejlettsége képessé teszi azokat a kompromisszumok nélküli városi, elővárosi használatra.
A motorozás nagyvárosokban, ahol a túl sok autó gyakorlatilag lehetetlenné teszi a normális közlekedést a legkézenfekvőbb alternatíva. Ennél gyorsabban és kényelmesebben nem lehet közlekedni. Mindenhol elfér az ember, ott parkol le, ahová menni akart, lehetségessé válik a pontos menetidő kalkulálása, stb. Mindezt sokszor alacsonyabb üzemeltetési költséggel, mintha bérletet váltana az ember a tömegközlekedésre. Ez kiemelten igaz az elektromos motorozásra. Ha az elektromos motorok környezeti hatását vizsgáljuk, sok jó dolgot találunk előnyük, hogy nem füstölnek, nem zajosak. Ez a két szempont kifejezetten fontos a nagyvárosokban, ahol a zaj és a légszennyezettség gyakorlatilag állandó problémát jelent. Egy kétütemű robogó jobban szennyezi a levegőt, mint egy teherautó és sokszor a zajszennyezésük is nagyobb. Ezek kiváltása nagy fellélegzést jelent a városoknak, sok helyen ez már történik és már nálunk is elindult a folyamat.
Néha még hangoztatják, hogy az akkumulátorok gyártása mennyire szennyező. Ez egyre kevésbé igaz, ráadásul az elektromos motorokba sokkal kevesebb kell belőlük, mint az elektromos autókba. Azt is szokták mondani, hogy a szennyezést csak átteszik ezek a járművek a nagyvárosokból az erőművekhez. Ez már önmagában is jó dolog, de ez is egyre kevésbé igaz, főleg ha valaki otthon napelemmel megtermeli magának az „üzemanyagot”.
A felhasználónak is sokkal kellemesebb az elektromos motorok használata. A motorozás is kellemesebb zajmentesen, rezgésmentesen, ráadásul aki vezetett már ilyesmit tudja, hogy a nagy nyomatékleadás egyenletessége azonnali függőséget okoz… Ezekkel a motorokkal nem kell benzinkútra járni, csak otthon este bedugni a töltőt és reggel lehet menni. Ennél kevés kényelmesebb dolog van. A kényelmes használat mellett a gazdaságosság sem elhanyagolható szempont. Az elektromos motorok, robogók üzemeltetése tizedannyiba kerül, mint a benzines társaiké. Már az üzemanyagon nyolcszoros a különbség, de az elektromos motorokon nincs olajcsere, szűrőcsere, gyertyacsere, gyakorlatilag jóformán nincs is szervizigény.
Az elektromos motorkerékpárokból egyre többféle modell készül, a legkülönbözőbb méretekben és jellemzőkkel. A felhasználás módjának megfelelő típust kell kiválasztani. Alapvetően két csoportjukat kell megkülönböztetni, mégpedig a hivatalos járműkategóriák szerint. A segédmotorkerékpárok sebessége maximum 45km/h lehet és a motorteljesítmény maximum 4kW lehet. Ezeken a motorokon csak egy személy utazhat és nincs rajtuk rendszám. Egy tulajdont igazoló dokumentum és egy érvényes kötelező biztosítás kell a használatukhoz és a megfelelő jogosítvány, ami lehet segédmotorokra érvényes, vagy bármilyen nagymotorra érvényes vezetői engedély, de ami nagyon vonzóvá teszi őket, hogy személyautóra érvényes „B”-s jogsi is jó hozzájuk. Ezekből a gépekből is van sokféle. Van például a krosszmotor-szerű Sur-Ron Light Bee, vagy a Horwin Ranger. Sokféle robogót is lehet ebben a kategóriában találni, ilyen pl. a Znen e-Cruise, vagy a LVneng modelljei. Fontos, hogy a motorteljesítmény legalább 2kW legyen, mert az alatt nagyon gyengék a gépek és nem bírják az emelkedőket.
A nagymotorok kategóriája a másik csoport. Ezeken már van rendszám, két személy is utazhat rajtuk és rendszerint erősebbek, gyorsabbak, mint a segédmotorok. Mivel az ilyeneket városi és elővárosi közlekedésre szánják, a végsebességük rendszerint 100km/h körül van korlátozva, az akkumulátorpakkjuk 4-6kWh körüli kapacitással rendelkezik, ami 100-150km megtételére teszi őket alkalmassá. Ez rendszerint bőven elegendő a napi használathoz, még ingázás esetén is, de ha valami miatt mégis szükséges lenne, ezek a motorok bármelyik konnektorból tölthetők. Az elektromos nagymotorok kategóriájában is rengeteg kivitel létezik. A robogók között mindenképpen érdemes megemlíteni a Silence márkát, ami több típussal is rendelkezik, pl. a magánhasználatra szánt S01-el, vagy az S02-es munkaváltozattal. Teljesen más, egyedi stílus a Rieju által gyártott Nuuk, vagy a retró stílusra hajazó Horwin CR6.
Ma már mindenki talál magának megfelelő stílussal és jellemzőkkel bíró elektromos modelleket. Vannak már olyanok is, amik hosszabb utazásokra és sokkal nagyobb sebességgel való haladásra alkalmasak. Ilyenek például a Zero vagy az Energica motorkerékpárjai. Ezeknek az ára még nagyon magas, a napi használatban nem feltétlenül nyújtanak annyival többet, mint amennyivel drágábbak, de ezek is kiváló motorok és megvan a maguk vásárlóköre.
Forrás: elektrobiker.hu
Képek: elektrobiker.hu