Hollandia vasúthálózata 2018-ra 100 százalékban szélenergiával működik majd

A holland vasúthálózat fele, azaz nagyjából 2 890 kilométernyi, már most is teljesen szélenergiával működik, de most a helyi VIVENS vasúttársaságok megállapodtak az Eneco nevű holland áramellátóval, hogy három éven belül a teljes hálózatot átállítják szélenergiára.

Az Eneco abba egyezett bele, hogy 2018-ra képessé válik arra, hogy 1,4 terawattórányi, szélkerekekből származó áramot toljon a vasúthálózatba. Ez nagyjából annyi energia, amennyit Amszterdam háztartásai fogyasztanak. Ennek nagyjából a felét várhatóan nem Hollandiában termelik ki, hanem külföldi, főleg skandináv forrásokból szerzik be.

Hollandiában kifejezetten bőségesen áll rendelkezésre a szélenergia. Nem véletlen, hogy a holland malomipar többnyire szélmalmokra alapozva vált világhírűvé.

A most társuló holland cégek azt szeretnék, ha projektjük példát mutatna más európai országoknak és más iparágaknak is.

A legfontosabb rövidtávú eredmény persze az lenne, hogy a szélenergiára váltástól nagymértékben csökkenne Hollandia széndioxid-kibocsátása. A közlekedési szaktor eleve a holland kibocsátás 20 százalékáért felelős, ráadásul a közlekedés olyan dolog, amiről az emberek nem szeretnének lemondani. Így a cél, hogy a szektort minél nagyobb mértékben tiszta energiából üzemeltessék. Ha minden jól megy, akkor 2018-ra már egyetlen holland vonatút sem fog széndioxid-kibocsátással járni, függetlenül attól, hogy milyen hosszú a túra.

Az Eneco 2018-ig több új, speciális szélkereket épít majd, a vasút pedig úgy alakítja át a vonatokat, hogy a lehető legalacsonyabban tartsák az energiaigényüket.

forrás: 444.hu

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.