Íme a hibrid autók hátrányai

Bármilyen meglepő, de a szupertakarékos technológiáknak is vannak hátulütői. Például megromolhat a benzin, ha hálózatról tölthető hibrid autónk hónapokon át csak villanymotorjával jár.

Különös problémával szembesültek a Chevrolet Volt tervezői. Köztudott, hogy ebben az autóban a nagy kapacitású, hálózatról tölthető akkumulátorok mellett egy kisebb, benzinüzemű generátornak is helyet szorítottak a fedélzeten. Ez utóbbi akkor lép működésbe, ha kiürültek az akkuk, és további félezer kilométerre elegendő kisegítő áramellátást biztosít. Van azonban egy apró gond. A Volt villamos rendszerét úgy méretezték, hogy az átlagos felhasználó átlagos munkanapjába bőségesen beleférjen a feltöltés nélküli autókázás. Negyven kilométer a legkevésbé ideális körülmények között is kijön az akkumulátorokból, ha pedig valaki nagyon odafigyel, ennek akár a kétszeresét is megteheti – a hivatalos, hatósági érték 56 km. Este aztán hálózatra kötik az autót, másnap pedig indul minden elölről.

 

A Chevrolet Volt felhasználók ezért egymásra tromfolva mesélik a hagyományos autók tulajdonosai számára hihetetlen történeteiket: már tudunk olyan sofőrről, aki miután átvette autóját, 2400 kilométert tett meg az első tankolásig. Ez persze még az ő világukban sem hétköznapi teljesítmény, de technológiailag elképzelhető.
És hogy mi ezzel a baj? Az, hogy a benzin romlandó áru. A levegővel érintkezve oxigenizálódik, azaz oxigénnel telítődik, vizet vesz fel, ráadásul közben párolog is – egyszóval minősége romlik, környezetét pedig mérgező, gyúlékony párával árasztja el. Ez nem újdonság, csakhogy egy hagyományos autóban, amelyet rendszeres használat mellett néhány hetente meg kell tankolnunk, nem ér el kritikus mértéket, ebben az esetben viszont külön megoldást igényelt a tervezőktől.


A Volt  manapság általánosan alkalmazott műanyag üzemanyagtartály helyett ón-cink bevonatú, nyomás alá helyezett, teljesen szigetelt acéltartályt kapott. A benzingőzt normális esetben felfogó, aktívszenes kaniszter helyett a tartályon belül kellett megoldani a kipárolgások tárolását. Emellett a motorvezérlő elektronikát is át kellett tervezni: a számítógép hathetente beindítja, és karbantartási üzemben néhány percig járatja a motort, ami már csak az alkatrészek, szigetelések kenése miatt is elengedhetetlen. Ha pedig egy éven át kerültük a benzinkutat, az autó önhatalmúlag elégeti a 35 literes tartályban lötyögő maradék üzemanyagot – évi tizenötezer kilométeres futásteljesítmény mellett ez így is figyelemre méltó, negyedliteres átlagfogyasztásnak felel meg.

Ajánlott tartalom

Önfenntartó, lebegő várost építhetnek Koreában

Dél-Koreában olyan önfenntartó várost akarnak építeni, amely a tengeren lebeg.