Indonéz erdőirtás – pellengérre állított óriáscégek

A Greenpeace azzal vádolt meg több óriáscéget, köztük a Wal-Mart, a Carrefour és a Tesco nemzetközi áruházláncot, hogy hozzájárul az indonéziai erdőirtáshoz és az ottani állatfajok eltűnéséhez, mert papírt és pálmaolajat vesznek a Sinar Mas indonéz vállalatbirodalomtól.

A nemzetközi környezetvédelmi szervezet szerint a Sinar Mas leányvállalata, az Asia Pulp and Paper (APP) “kíméletlenül letarolja az esőerdőket”, szén-dioxidot zúdítva a légkörbe és a kihalás szélére sodorva állatfajokat a délkelet-ázsiai szigetcsoporton.
“A Sinar Mas fenntartható termelésről szóló vállalásai annyit sem érnek, mint a papír, amelyre írták, és a világ legismertebb márkái közül néhányan szó szerint szétzúzzák a bolygót azzal, hogy vásárolnak tőle” – olvasható a Greenpeace délkelet-ázsiai erdővédelmi illetékese, Bustar Maitar közleményében.
A környezetvédő szervezet erre vonatkozó jelentésében azt veti a nagy nemzetközi cégek szemére, hogy vásárlásaikkal bűnrészesek Indonézia esőerdeinek és szénben gazdag tőzegföldjeinek féktelen pusztításában.

A Greenpeace a Sinar Mas vevői között sorolja fel a Carrefour és az Auchan francia áruházláncot, a Wal-Mart amerikai kiskereskedelmi óriáscéget, a Tesco brit szupermarketláncot, a WH Smith brit kiskereskedelmi csoportot, a Hewlett-Packard amerikai elektronikai óriásvállalatot, a KFC amerikai gyorsétterem-hálózatot, a Corporate Express irodatechnikát forgalmazó holland céget és a PaperlinX ausztrál papírvállalatot.
A Sinar Mas-papírokat használó magazinok között a National Geographicot, a CNN Travellert, a Cosmo Girlt, az ELLE-t, az Esquire-t és a Marie Claire-t nevezte meg a Greenpeace.
Az épületfa és a papírtermékek forgalmazásán kívül a Sinar Mas állítólag a fenntartható fejlődéssel nem összeegyeztethető fakitermelést is folytat, hogy helyet csináljon az indonéziai biodiverzitást veszélyeztető pálmaolaj-ültevényeinek.

A környezetvédelmi szervezet a Sinar Mas-pálmaolaj vásárlójaként jelölte meg az amerikai Cargill és a szingapúri Wilmar mezőgazdasági-élelmiszeripari kereskedelmi vállalatot, a Shiseido japán kozmetikai céget, valamint a Campbell Soup Company, a Burger King, a Dunkin Donuts és a Pizza Hut amerikai vállatokat.
“A Greenpeace felszólítja az APP-vel még mindig kereskedő cégeket, hogy szakítsák meg vele üzleti kapcsolataikat, és segítsenek megállítani az erdők és a tőzegmezők pusztítását Indonéziában” – hangsúlyozta a közlemény.

Ajánlott tartalom

AM: nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat

Nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat. A hazai agrártermelés hosszú távú fenntarthatóságához alapjaiban járulnak hozzá a hazai, kiváló minőségű vetőmagok és szaporítóanyagok - mondta Farkas Sándor, az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára csütörtökön Szarvason, az I. Országos Vetőmag-gazdálkodási Konferencia megnyitóján a tárca közleménye szerint.