Ismét repül a világ első napelemes gépe

A világ első, kizárólag napenergiával működő kísérleti repülőgépe, a Solar Impulse hétfőn megkezdte a transzamerikai útjának harmadik szakaszát.

A jármű a Dallas-Forth Worth nemzetközi repülőtérről szállt fel hajnali 4 óra 6 perckor, hogy 21 órányi repüléssel eljusson St. Louisba. A repülőgépet két pilóta, André Boschberg és Bertrand Piccard vezeti. A napelemes repülőgép Nyugatról Keletre tartva szeli át az észak-amerikai kontinenst. Technikailag képes lenne leszállás nélkül is megtenni az 5000 kilométeres távolságot, de ehhez a 70 kilométeres átlagsebesség mellett több napra lenne szüksége. Mivel a gépet egyszerre csak egy pilóta vezeti, biztonsági okokból öt szakaszban teszik meg az utat. A Solar Impulse következő állomása Washington lesz, mielőtt megérkezne a célba, a New York-i John F. Kennedy Nemzetközi Repülőtérre.

A Schindler svájci liftgyár mérnöki és a Solvay belga vegyipari konszern kutatási segítségével készült Solar Impulse súlya 1600 kilogramm, szárnyfesztávolsága 63 méter, és akár 8500 méteres magasságban is repülhet. A repüléshez szükséges energiát összesen 11 628 napelemcella gyűjti össze. E repülőgép alapján akarják elkészíteni azt a napelemes repülőt, amellyel a projekt alapítói, Bertrand Piccard és André Boschberg 2015-ben körbe akarják repülni a Földet.
A Solar Impulse először 2009-ben repült. 2010-ben egy 26 órás utat is megtett megszakítás nélkül, így bizonyítva, hogy elég energiát tud gyűjteni az éjszakai repüléshez is. A jármű 2011-ben Belgium és Franciaország között megtette az első nemzetközi utat, tavaly pedig az első transzkontinentális útját is végigrepülte, miközben a spanyolországi Madridból a marokkói Rabatba repült.

Ajánlott tartalom

Brüsszeli döntés: bevezetik a kötelező napelemes telepítést

Az EU új irányelve 150-200 GW tetőre telepített napelem-kapacitást eredményezhet, 2027-től kötelezővé téve a telepítést új és felújított épületekre, ezzel támogatva a napenergia terjedését.