Iszapos árammal 300 km-ig

Kimondták a halálos ítéletet a belső égésű motorok fölött?

Egyelőre aligha, azért van még jó néhány évük. Ám kétségtelen, hogy az üzemanyaguk nyersanyaga, a kőolaj egyre fogy és drágul, másrészt pedig a feltételezett üvegházhatásért mintegy felében e motorok kibocsátásai a felelősök. Mindenesetre világszerte nagy erőkkel folytatják az egyik megoldási lehetőségnek, a villamos hajtásokat szolgáló tápegységeknek a kutatását. Júliusban érdekes cikk jelent meg az Advanced Energy Materials című tudományos folyóiratban. Szerzői, a nagy hírű amerikai műegyetem, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói új elveken alapuló akkumulátorról számolnak be benne. A motort meghajtó energiát tároló és szolgáltató akkumulátor jelenleg a villamos autók legkényesebb eleme. Maga a motor sokkalta kedvezőbb tulajdonságokkal bír, mint a belső égésű motorok, azonos teljesítményhez kisebb a tömege, könnyebb a sebességváltás vele, kevésbé terheli a környezetet, mert nincsenek kipufogógázai. Mindez nem mondható el az akkumulátorokról, amelyek – legalább is egyelőre – súlyosak, nagy a térfogatigényük, és igencsak drágák. Ráadásul e nagy tömeg anyagának mintegy kétharmadát a hordozószerkezet teszi ki.

 
A hagyományos akkumulátorban az ionok a szilárd elektródák között mozognak folyékony vagy poralakú elektrolitben. A Yet-Ming Chiang vezette kutatócsapat akkumulátorában folyékony elektrolittel keveredő lítiumvegyület parányi részecskéiből létrejövő iszapszerű anyag képezi az elektródákat. Belül két áramlat jön létre ebből a félig folyékony anyagból: az egyik pozitív, a másik negatív töltésű. Ezek két, egymástól membránnal elválasztott fémkollektoron áramlanak keresztül, leadják a töltésüket, és ez jut ki áram formájában a külvilágba.

 
A teljes cikk itt olvasható.

 

Csatlakozott már Facebook oldalunkhoz? Rajta!

Ajánlott tartalom

A Scania újabb megoldásokkal bővíti elektromos tehergépkocsi kínálatát

Két új elektromos meghajtás és 6×4-es bogie kialakítás az extra vontatóerő érdekében.