Bemutatták a világ első, sofőr nélküli autóját, a Naviát. A jármű csúcssebessége a 20 kilométert sem éri el óránként, és negyedmillió dollárba került, de nyolcan is elférnek rajta. A jármű a saját szenzoraival tájékozódik, de inkább az útakadályokat és a távolságot felmérő lézerre, mint a GPS-re hagyatkozik.
A tervezők nem a személyautót szeretnék leváltani a Naviával, ami érthető, elvégre a jármű úgy néz ki, mint egy kerekekre szerelt sífelvonó. A Naviát elsősorban forgalmas környékeken, például egyetemeken, repülőtereken, stadionokban és arénákban használnák, írja az index.hu. A jármű üzemeltetési költsége 40 százalékkal alacsonyabb, mint a hagyományos tömegközlekedési eszközök. A fejlesztők szerint egy hasonló, sofőrrel működő közlekedési jármű fenntartása évente kétszázezer dollárba kerül.
Okostelefonon hívható
Eleinte úgy tűnt, hogy az első, vezető nélküli autót a Tesla vagy a Google fogja kifejleszteni, de a kis francia vállalat, az Induct megelőzte őket. Az Induct a CES-en mutatta be a károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő Naviát, ami ugyan jóval rondább, mint a Tesla roadsterei, mégis hatékonyan hozzájárulhat az elektromos járművek elterjedéséhez.
A közlekedők egy okostelefonos alkalmazással hívhatják a közelükben haladó Naviát, és a járműben található érintőképernyőn adhatják meg a céljukat. A zsúfoltabb, jól kiépített területeken – például a fentebb is említett egyetemeken és reptereken – ez a közlekedési mód jól használható, ráadásul nincs szükség külön infrastruktúra kiépítésére, így a rendszeresítésük sem bonyolult.
A Navia béta verzióját már most is használják Svájcban, az Ecole Polytechnique Fédérale de Laussane-en.