Jövő májusban már ipari méretekben termelhet az Audi németországi e-cng-gyára, amely a tervek szerint teljesen kibocsátás-semleges autógázt állíthat elő.
A fejlesztők már az e-etanol és az e-dízel technológiáján dolgoznak. Jövő májusban kezdi meg próbaüzemen túli termelését az Audi e-cng-gyára a németországi Werltében, írja a napi.hu. A mintegy 6 megawattos üzemben elektrolízissel (vízbontással) hoznak majd létre hidrogént, amely önmagában is alkalmas lenne hidrogéncellás autók hajtására, ez a technológia azonban egyelőre gyerekcipőben jár. Az eljáráshoz megújuló (azaz szél-, illetve napenergiából származó) áramot használnak. A hidrogénből egy másik eljárással, széndioxid felhasználásával egyfajta mesterséges, megújuló metánt állítanak elő, amit a gyártó e-gas márkanéven hoz majd forgalomba. A létrejött gáz már a hagyományos földgázrendszerbe is betáplálható, ipari méretekben is, az előállításához szükséges széndioxid pedig egy biogázüzemben keletkezik, mezőgazdasági hulladékok felhasználásával – mondta Hermann Pengg, az Audi munkatársa a vállalat müncheni bemutatóján. Az e-gas ilyen szempontból kibocsátássemleges üzemanyag, hiszen a biogázüzemből is a levegőbe kerülne a széndioxid, az ilyen meghajtású járművek kibocsátása pedig pontosan megfelel a gyártási folyamatban megkötött mennyiségnek.
Az e-gáz kémiailag teljesen megegyezik a fosszilis metán üzemanyaggal, a werltei gyár a becslések szerint évi ezer tonna mennyiséget állít majd elő belőle, ami 2800 tonna széndioxid megkötését jelenti. E mennyiség 1500 személyautót képes 15 ezer kilométeren keresztül hajtani (az első TCNG modell az Audi A3 Sportback lesz). A fejlesztők szerint az áramtermelés kiegyenlítésére, illetve az energiatermelésre is kedvező hatással lehet ez a megoldás, mivel a szeles időszakokban, amikor a szélkerekek nagy mennyiségű áramot termelnek, az energiát a földgázrendszerben lehet majd elraktározni. A távolabbi jövő fejlesztése a szintén kibocsátásmentesnek mondott e-dízel és az e-etanol, amelyek az Audi kutatói szerint 2017-2018-ra kerülhetnek kereskedelmi forgalomba. E két üzemanyag előállításához már biomasszára sincs szükség, a folyamathoz csak napfényt, egy speciális baktériumfajtát és vizet használnak, a folyamat a fotoszintézisen alapul. Az Audi az amerikai Joule vállalattal dolgozik közösen a fejlesztésen, amelynek eredményeként a bioüzemanyagok termelése már semmilyen szempontból nem kényszerülne arra, hogy az élelmiszer-előállítással versenyezzen, ráadásul – emberi fogyasztásra alkalmatlan – sós és édesvízben egyaránt működik a folyamat. Technológiától függően a mai érték mintegy 10-20-szorosának megfelelő üzemanyag-mennyiséget eredményezhet az eljárás a már működő e-etanol-pilotprojekt eredményei szerint, évente hektáronként 75 ezer litert – tette hozzá Pengg. Az e-etanol gyártása 2014-től, az e-dízelé pedig 2016-tól indulhat meg, ezen üzemanyagok teljesen egyenértékűek lesznek mai, mezőgazdasági előállítású megfelelőikkel, azaz a gépkocsik átalakításra sem lesz szükség.