Kampányt indított a Levegő Munkacsoport és a Parking Kft. közlekedésszervező cég a fővárosi behajtási hozzájárulások kiváltásáért, a tapasztalatok szerint ugyanis a teherautók alig 30 százaléka fizeti ki a behajtási engedélyeket.

Kampányt indítottak a behajtási hozzájárulások kiváltásáért

Kampányt indított a Levegő Munkacsoport és a Parking Kft. közlekedésszervező cég a fővárosi behajtási hozzájárulások kiváltásáért, a tapasztalatok szerint ugyanis a teherautók alig 30 százaléka fizeti ki a behajtási engedélyeket.

Gyarmati Zoltán, a Parking Kft. ügyvezető igazgatója a “A jövő nem játék” című kampányt bemutató szerdai, budapesti sajtótájékoztatón elmondta, hogy elsősorban a fuvarozó cégek figyelmét szeretnék felhívni, céljuk egy erkölcsi normarendszer felállítása. Szeretnék elérni, hogy a cégek belássák: ki kell váltaniuk a behajtási engedélyt, mert nekik is részt kell venniük a környezet tisztántartásában.

Felméréseik szerint az ellenőrzések lakossági támogatottsága 98 százalékos, ezért a lehetőségekhez mérten bővíteni is szeretnék a közterület-felügyelettel való ellenőrzést – tette hozzá. Szabó Mihály, a fővárosi közterület-felügyelet vezetője arról szólt: az általuk végzett ellenőrzés sikeres, hiszen eddig 5,5 millió forint bírságot szabtak ki és 676 büntetőpontot osztottak ki a szabálytalankodók között. Hangsúlyozta, hogy nem a büntetés a cél, hanem a szabályok betartatása. A Parking Kft. és a közterület-felügyelet az ellenőrzések végrehajtására létrehozott egy 32 fős csoportot, amely azokon a budapesti területeken ellenőrzi a behajtási engedély meglétét, amelyekre össztömeg-korlátozás érvényes.

Ezzel kapcsolatban Szabó Mihály megjegyezte: tudomásuk van arról, hogy a sofőrök értesítik egymást az állandó ellenőrzések helyéről, ezért a csoportok mindig más helyszínen ellenőriznek majd. Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke elmondta, hogy évek óta szorgalmazzák a behajtási díjak emelését és kiterjesztését, mert ez a leghatékonyabb módszer a környezet védelmére. Kiemelte: az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tanulmánya szerint Magyarországon évente mintegy 16 ezer ember hal meg a dízel üzemű autók kipufogógázában lévő részecskeszennyeződés miatt, s a szennyeződés mintegy 70 százalékát teherautók okozzák.

A kampányban a BKV is részt vesz, júliusban 10 járat 32 buszának hátsó részére kerül fel az akció plakátja. Budapest több pontján olyan zónákat hoztak létre, amelyekre bizonyos tehergépjárművek csak behajtási hozzájárulás birtokában hajthatnak be. A főváros területén a 12 tonnánál nehezebb járművek csak díj megfizetése ellenében közlekedhetnek, de például a belvárosban, a Hungária körút által bezárt területen, valamint a XVIII. és a XIX. kerületben a 3,5 vagy a 7,5 tonnánál nehezebb teherautóknak is ki kell váltaniuk a behajtási engedélyt.

Ennek ára differenciált, függ a jármű súlyától, illetve környezetvédelmi besorolásától is. A korlátozás által érintett övezetekbe szóló egynapi behajtási díj 167-2100 forint, míg a budai Vár területére egy egyéves ideiglenes behajtási-várakozási hozzájárulás egy 32 tonnánál nehezebb járműre 27,6 millió forintba kerül. A büntetési tételek 3 ezertől 20 ezer forintig terjedhetnek.

Ajánlott tartalom

AM: szakmai együttműködések, új mintaprojektek segítik az erdőtüzek elleni védekezést

A vegetációtűz az egyik leggyakoribb természeti katasztrófa a világon, amely nemcsak környezeti, hanem társadalmi és gazdasági problémát is jelent - mondta Zambó Péter, az Agrárminisztérium (AM) erdőkért és földügyekért felelős államtitkára kedden, a Budapesten megrendezett Erdőtűzvédelmi konferencián a szaktárca közleménye szerint.