Alapvető szemléletmódváltást sürgető, ugyanakkor nagyobb befektetést nem igénylő energiatakarékosságot népszerűsítő kampányt indított a Külügyminisztérium az Európai Bizottság támogatásával
A “Kapcsold ki!” elnevezésű, négy hétig tartó kampány középpontjában az otthoni elektromos eszközök-, fűtés-, és melegvíz használatának ésszerűsítése áll, amellyel az emberek egyszerre spórolhatnak költségeiken, illetve csillapíthatják a klímaváltozás káros hatásait – fejtette ki a szakmai felügyeletét ellátó minisztérium képviselője.
A program elsősorban az elektromos eszközök készenléti üzemmódból történő kikapcsolására, a feleslegesen világító izzók lekapcsolására, az energiatakarékos égők-, valamint az újratölthető elemek használatára, és a háztartási hulladékok csökkentésére helyezi a hangsúlyt – fűzte hozzá.
Kiemelte: egy átlagosan 6 éves élettartalmú energiatakarékos izzóval 20 ezer forint spórolható meg, míg a készenléti üzemmódban álló elektromos készülékek a villanyszámla 12 százalékát teszik ki.
Az eseményen résztvevő Hegyi Gyula (MSZP) Európai Parlamenti (EP) képviselő elmondta: az energiatakarékosság növelése érdekében egyszerre tehetnek lépéseket a háztartásaok, a tagállamok és Brüsszel. Hangsúlyozta: az Európai Unió (EU) célja az energiapazarlás – dohányzáshoz hasonló – népszerűtlenné tétele.
Sok ország esetében az energiapazarlás a szegénység következménye, így a takarékosság érdekében az uniónak támogatnia kell például a kelet-európai tagállamok fűtési rendszereinek korszerűsítését – jegyezte meg a politikus.
Olajos Péter (MDF) EP-képviselő elmondta: az unió jelenleg is dolgozik a klímavédelmi csomagjának harmadik, 2020-ig 20 százalékos energiatakarékosságot előíró elemének részletein. Ennek keretében Brüsszel egyebek mellett meg kívánja határozni az összes elektromos háztartási eszköz minimális energiatakarékossági követelményét.
Hozzátette: az “ökotervezés” mellett a jövőben még fontosabb szerepe lesz az úgynevezett “ökocímkéknek” is, amelyekkel – a mosógépek és hűtők után – valamennyi használati terméket energiatakarékossági kategóriákba sorolnak.
Az Európai Bizottság 152.300 eurót, mintegy 40-45 millió forintot fordít a fővárosban és tíz vidéki nagyvárosban, valamint a sajtóban és az interneten is megtalálható “Kapcsold ki!” kampányra.