Új kihívást keresett magának a Kecskeméti Főiskola járműépítő eco-marathon csapata, amely négy év alatt a világ élvonalába küzdötte fel magát.
Megaméter nevű járművük olyan keveset fogyaszt, hogy 1 liter benzinnel 3082 km-t tudna megtenni. Most nem kevesebbre vállalkoznak, mint hogy saját fejlesztésű és építésű napelemes járművükkel, a MegaLuxszal átszelik az ausztrál kontinenst versenybe szállva a világ nagy egyetemeivel.
A sivatagon keresztül vezet az a 3 ezer kilométeres út, amelyet a kecskeméti főiskolások is meg szeretnének tenni a World Solar Challenge verseny keretében 2015 októberében. Hasonlóan az eco-marathonhoz, ez a verseny is az energiatakarékosságról szól, hiszen a rajthoz álló járművek kizárólag a nap energiáját hasznosíthatják, bár a sebesség nagyobb, legalább 80-110 km/óra. Hogy mennyire nem egyszerű feladatról van szó, jól mutatja, hogy a legutóbbi versenyen a 33 indulóból csak 10 csapat ért célba. A járművek minden nap reggel 8-tól este 5-ig haladhatnak, akkor a csapatnak tábort kell vernie a sivatagban – ahol éppen járnak. A versenyt az a csapat nyeri, amelyiknek a járműve először halad át a célvonalon az Ausztrália déli partján található Adelaide városában.
Ennek a projektnek sokkal nagyobb a költségvetése, mint az eco-marathon részvételnek, de már azon a versenyen is bizonyítottuk, hogy a siker nem csak a pénzen múlik – hangsúlyozza Kutasi Zoltán, aki alapító tagja volt az eco-marathon csapatnak is. Ott is magunk mögé utasítottunk jóval nagyobb költségvetéssel dolgozó csapatokat, amelyek irigykedve nézték a mi eredményeinket. Ausztráliában a cambridge-i egyetemtől a japán tokai egyetemig a legrangosabb intézmények járművei lesznek ott. Egy kis magyar főiskolaként már arra is büszkék lehetünk, hogy ki tudunk állni – Közép-Kelet-Európából egyedüliként – , de remélem, ennél azért többet tudunk majd felmutatni.
A csapat már „kinőtte” a Kecskeméti Főiskola nem túl méretes hallgatói műhelyét, ahol az intézménynek világsikert hozó Megaméter is készült, mert a MegaLux mérete jóval nagyobb, ezért a hallgatók egy külön termet kaptak a munkára. A járművön maximum 6 négyzetméternyi napelemet helyezhetnek el és helyet kaphat egy Li-Ion akkumulátor is az energia tárolására. Az áramlásvizsgálatok alapján megtervezett karosszéria – hasonlóan a Megaméterhez – szénszál erősítésű méhsejtes kompozit műanyag lesz, és a futómű elemeinek egy része is szintén ebből az anyagból készül majd. A jármű négykerekű, egy-kerék meghajtású lesz és hidraulikus fékrendszerrel működik. A járművezérlő elektronikához a vezérlő egységet egyedileg fejlesztik.
A jármű építésével a tervek szerint haladunk – magyarázza Kutasi Zoltán. Egy ilyen projektnél nagyon hosszú az előkészítő folyamat, a tervezés, a számítógépes szimuláció, a negatív szerszámok elkészítése, de most már hamarosan kezdődhet a gyártás. Ha továbbra is így haladunk, akkor július elejére készen lesz a MegaLux, amit a tesztelés követ majd. Ez azért különösen fontos, mert a járműtől nagyon komoly teljesítményt várunk nem könnyű feltételek között.
Támogatók, segítők nélkül azonban most sem boldogulna a csapat. Az eco-marathonon elért eredményeiket sokan ismerik és elismerik az országban és külföldön egyaránt. Ki így, ki úgy segíti a csapatot: munkával, műhelyhasználattal, árengedménnyel, de persze jól jön a pénzbeli támogatás is, mert önmagában a jármű és a csapat eljuttatása a versenyre is tetemes költség.
Ahogyan a csapattagok mondják, bele sem mertek volna vágni ebbe a nagyszabású projektbe, ha nem tudtak volna már felmutatni valamit, ami igazolhatja a támogatóknak, hogy egy tehetséges, elkötelezett és lelkes csapatról van szó, amely komolyan megdolgozik a sikerért.