Kegyvesztett lett a bioüzemanyag

Júliusban az Európai Parlament ökológiai szakbizottsága elfogadta ezt a nézetet. Többé nem fogja felpörgetni az etanolszektort a törvényileg előírt gyártási volumen, írja a piacesprofit.hu. Várhatóan szeptemberben terjesztik a Parlament teljes plénuma elé a kérdést. Ha ott is megszavazzák a bioetanol tulajdonképpeni leminősítését, ennek fényében szinte biztosan búcsút mondhatnak a gazdák a busás állami támogatásoknak (legfeljebb annak gyérebb verziója maradhat érvényben). Az új javaslat már csak 5,5 százalékban szabná meg az üzemanyagokban előírt kötelező etanol-hányadot (a 2008-ban bevezetett, 2020-ig elérendő 10 % helyett).

A kérdést azonban nem fogják ilyen egyszerűen rendezni a tagországok, hiszen nagy a megosztottság, az etanol-termelő államok nyilvánvalóan újfent a régi rendszer megőrzése mellett fognak kardoskodni. Mint tették eddig is.

Eközben az Egyesült Államokban is szorongatják a szektort. Egy fellebbviteli bíróság nemrég kimondta, hogy az etanolgyártók is a légszennyezést szabályozó szövetségi törvények hatálya alá tartoznak, annak dacára, hogy a Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) 2011-ben 3 évre mentességet adott az ilyen üzemeknek (valamint a famegmunkáló- és papírgyáraknak).

Az érintettek azért kapták meg az ideiglenes mentességet az EPA-tól, mert az állami szerv további tudományos vizsgálatokat akart végeztetni a növények égetése és az üvegházhatás kapcsolatáról. Amikor a zöldek nem értenek egyet valamely EPA-rendelettel, rendszerint feljelentik az ügynökséget a bíróságon – így működik az amerikai demokrácia. E peres ügy folyományaként adott nekik igazat a bíróság.

A hazai bioetanol gyártás létkérdés a mezőgazdaságnak

A magyar mezőgazdaságban újra munkahelyeket teremtő bioetanol gyártás társtermékei valódi megoldást jelenthetnek a takarmányimport csökkentésében. A bioetanol iparág vezető képviselői a bioetanol adókedvezményének fenntartására és növelésére ösztönzik a mindenkori magyar kormányt, annak érdekében, hogy a hazai gyártású zöld üzemanyagra támaszkodva csökkenthető legyen hazánk kőolajimport függősége.

Ajánlott tartalom

Felpörgött és kikerekedik a hajrában a vállalati e-autó program

Jelentősen megélénkítette a flottazöldítési támogatás iránti érdeklődést a március végén lejáró benyújtási határidő.