Koppenhágában a 60-as évek óta fejlesztik a városi biciklizés lehetőségeit, és az eredmények magukért beszélnek.

Kerékpáros paradicsom

Koppenhágában a 60-as évek óta fejlesztik a városi biciklizés lehetőségeit, és az eredmények magukért beszélnek.

Külön sávok bonyolítják le a napi több tízezres forgalmat, a közlekedési lámpák „zöld hullám” révén kényelmesen, nem kell az átkelési lehetőségeket percekig vizslatni, autókat, tehergépkocsikat kerülgetni. A közlekedési kultúra az, ami jobban működik, a biciklisták egyenrangú résztvevői a napi városi jövés-menésnek. A város vezetése is elérkezettnek látta az időt, hogy hiteles adatokat szerezzen a szegmensről. A városháza előtt felszerelték a kerékpárosokat számláló, „cykelbarometer” szerkezetet.

A számláló előtt pár méterrel szenzorokat helyeztek a biciklisáv útburkolatába, ily módon az érzékeli az áthaladókat. A berendezéshez egy kompresszor is hozzátartozik, így a kerékpárosoknak is gyakorlati hasznot nyújt. A mérő összeköttetésben áll a közlekedési hivatallal, az adatokat azonnal odaküldi. A számláló az út túloldalán közlekedőket nem regisztrálja, és oda még nem helyeztek ki hasonló eszközt, így az adott útszakasz teljes forgalmáról megközelítő adatokat lehet nyerni.

A számláló a napi és az addig elért évi adatokat jeleníti meg, melyet mindenki nyomon követhet. A város vezetése ajándékkal is kedveskedik az 500 000-ik biciklistának, a szerencsés már egy biomega kerékpárral térhet haza. Mivel naponta nagyjából 12 000-en használják a sávot, nem kell sokat várnia a nyertesnek.

Ajánlott tartalom

Még nem késő megmenteni a nyugat-antarktiszi jégtakarót egy tanulmány szerint

Egy új kutatás szerint megelőzhető a nyugat-antarktiszi jégtakaró összeomlása a Ross-tenger térségében, ha sikerül betartani a globális üvegházhatású gázkibocsátás korlátozását.