Kezdőlap / Technológiák / Épületek / Két hétre tervezik a pilóta nélküli napelemes repülőgép útját
Tudj meg többet: Napenergia

Két hétre tervezik a pilóta nélküli napelemes repülőgép útját

Két hétre tervezik a pilóta nélküli napelemes repülőgép útját, amely több mint 10 napja tartó folyamatos repülésével már így is megdöntötte az egyfolytában repülés eddigi világcsúcsát napelemes kategóriában.

Bertrand Piccard Solar Impulse nevű napelemes repülőgépe 26 órányi repülés után július 8-án döntötte meg a pilótával egyhuzamban végrehajtott napelemes repülés világrekordját.

A pilóta nélküli repülőgépek (unmanned air vehicle, UAV) kategóriáját viszont a QinetiQ védelemi technológiákat fejlesztő brit vállalat vezeti. Zephyr nevű kísérleti gépe már több mint 10 napja van a levegőben, és a tervek szerint az arizonai sivatagban köröző napelemes jármű pénteken fog csak leszállni az amerikai légierő yumai kísérleti repülőterén.

A 22,5 méteres szárnyfesztávolságú, 50 kilogrammos Zephyr kézből indítva szállt fel. A repüléshez szükséges energiát a szárnyakon elhelyezett napelemek biztosítják, a nappal termelt többletet a könnyű és nagy kapacitású lítium-kén alapú akkumulátorok tárolják.

A napelemes UAV a robotpilóta funkciójával alkalmas a meghatározott pont körüli folyamatos repülésre. A fejlesztésre elsősorban a hadsereg tart igényt, az olcsó és könnyen irányítható repülőt felderítési célokra, vagy akár kommunikációs platformként lehet használni.

A Nemzetközi Repülőszövetség (FAI) adatai szerint a leszállás nélküli repülés korábbi rekordját 2001 óta az amerikai Northrop Grumman haditechnikai cég Global Hawk típusú robotrepülőgépe tartotta 30 óra 24 perces eredménnyel. A Zephyr 2008-ban már több mint 83 órát repült egyhuzamban, azonban ennél a kísérletnél a FAI hitelesítői nem voltak jelen.

Ajánlott tartalom

Lehet-e hőszivattyúval kiváltani a ház hűtését és fűtését?

2021-től minden új építésű ingatlan energiaigényét – így a lakóházakét is – legalább 25% mértékben megújuló energiaforrásból kell biztosítani.