Kevésbé, de még megéri az autógáz

Az adóemelés ellenére továbbra is érdemes lesz gázüzemű autóval közlekedni, de az átalakítás megtérülési ideje nő – vélekedett lapunk megkeresésére Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedési Klaszter (MGKK) elnöke.

A kormány terve szerint a most literenként 225-270 forintba kerülő Liquefied Petroleum Gas (LPG) jövedéki adóját a jelenlegi mintegy nettó 30 forintról jövőre két lépcsőben a duplájára emelné, írja a nol.hu. A klaszter számításai szerint míg eddig egy átlagos személyautó 200-300 ezer forintba kerülő LPG-s átalakítása 15-30 ezer kilométer megtétele után térült meg és vált nyereségessé, úgy ezt követőenmár 25-50 ezer kilométer lenne a határ. A megtérülés – akár években mérhető – kitolódása viszont többeket magától az átalakítástól tarthat vissza, hisz esetleg ilyen távon már nem tervez a gépjárművel. Vagyis az intézkedés elsősorban nem is az autó sokat vagy a kutakat, hanem az átalakítást végző vállalkozásokat érintheti kellemetlenül – vélekedik Domanovszky Henrik.

Az MGKK nemrég évi 40 millió liter LPG-fogyasztást mért. Ez alapján lapunk számításai szerint az állam az adóemelés révén 2013-tól évi 1,2 milliárd forint pluszbevételre számíthat. Az elnök felhívta a figyelmet, hogy a nettó mintegy 60 forintos jövedéki adó a többi üzemanyag – energetikai hatékonyság szerint egységesített – átlagának már 55-60 százaléka. Ezzel a kormány szembemegy az uniós törekvésekkel, ami elvileg is más szerkezetű adózást támogat, de gyakorlatilag sem engedélyezné a tagállamokban az ilyen alternatív üzemanyagok 50 százalék feletti adótartalmát. Ha uniós kötelezettség lesz, szükségessé válhat a most megemelt adómérték csökkentése. A klaszter elkötelezett az alternatív, nem olajalapú hajtóanyagok elterjesztése mellett: véleményük szerint az uniót a nagyarányú nemzetközi olajár változások és a nyersanyag várható jelentős drágulása stratégiailag kiszolgáltatottá teszi.

Kérdésünkre Domanovszky Henrik kifejtette: nem tart attól, hogy a 85 százalékban megújuló alapú E85 benzinhez hasonlóan a kormány ezt követően addig emeli az LPG jövedéki adóját, amíg összességében véve már alig-alig éri meg a környezetkímélő technika alkalmazása. Ennek az az oka – szögezte le –, hogy míg az E85 visszaszorítása a Mol alapvető érdeke volt – számos törvénymódosítót egy másodállásban Mol-alkalmazású KDNP-képviselő nyújtott be –, addig az LPG-értékesítés a Mol érdeke is, hisz üzemeiben melléktermékként keletkezik ilyen. Jelenleg Magyarországon több száz LPG-töltőállomás és mintegy százezer LPG-üzemű személygépkocsi van forgalomban. Emellett más, egymással össze nem téveszthető gázalapú járműhajtóanyagok is ismertek. Elterjedt a Compressed Natural Gas (CNG) is, amely nevéből következően nem folyékony – mint a lényegében PB-gázalapú LPG –, hanem jelentősen összepréselt földgáz. Magyarországon már ez is megjelent, a technológiából adódóan elsősorban a városi tömegközlekedésben. Szakértők azért különösen támogatják ezt a módot, mert még az LPG-nél is környezetkímélőbb.

Országosan ugyanakkor értelemszerűen kevesebb, néhány száz CNG-alapú jármű, illetve csupán néhány kút üzemel. Ám ezek akár egész városok – például Szeged – tömegközlekedését biztosítják. A CNG jövedéki adója nulla, s a kormány a jelenlegi tervezetben ehhez nem is nyúl. A lapunknak nyilatkozó szakértők ezt üdvözölték, a szükséges beruházások megtérülése érdekében. Kevésbé feltűnő, ugyanakkor az MGKK számára különösen fájó pont, hogy a tervezet szerint a kormány a cseppfolyósított földgáz (Liquified Natural Gas – LNG) jövedéki adóját is hasonló mértékben emelné. Az üzemanyagfajtát nemzetközileg elsősorban a helyközi teher- és személyszállításban alkalmazzák sikerrel. Noha Magyarországon ez még csupán terv, a mostani emelés az ilyen elképzeléseket veti vissza – véli Domanovszky Henrik. (Kivéve a hajózást, ahol az üzemanyagon nincs jövedéki adó.) Ennek szellemében az MGKK módosító javaslattal élt a szaktárca felé. (A tengereken-óceánokon egész országok ellátására elegendő földgázt is LNG-formában szállítanak.)

Ajánlott tartalom

Az autóvásárlók 60%-a gondolkodik elektromos járművekben

Az elektromobilitás a nehéz gazdasági helyzet és a globálisan akadozó ellátási láncok ellenére is virágzik a Roland Berger friss elemzése szerint.

2 hozzászólás

  1. Sültbarmok.
    Mármint a szerző és az egész oldal.
    Nemhogy arról irkálnál, hogy miért nem kéne emelni, helyette idefosol lassan minden héten egy cikket, hogy ez az adó még kevés is lesz. Nem szopatnak épp eléggé? Élvezed?
    Szerencsétlen hülyék.

  2. goolky!
    ezek szerint te írod ezt a sok “jó” cikket.
    “az adóemelés tény” azon változtatni igenis fogunk tudni,mivel a magyarok összefogása szüli az államot,a t képviselők ha nem megfelelően döntenek,visszahívhatjuk őket.Nemzeti összefogásnak hívjuk a folyamatot.
    Eddig a kedves politikusokra biztuk magunkat,azok meg a háttér hatalomra.
    goolky! ezek kora lejárt!
    merj elkezdeni gondolkodni.
    Szeretettel írtam a sorokat,akik bántják a nemzetet,ill a bérenceik (cikk írók bizonyára függetlenek nem de?) számára nem kívánok egyebet:még több aranykori szeretetet.:-)