Kevesebb esőerdő, több üzemanyag?

Az európai gépjárművezetők arra kényszerülnek, hogy üzemanyag tartályaikba egyre nagyobb mennyiségben töltsenek esőerdő-pusztító pálmaolajat, s ezzel tovább növeljék a sokat vitatott bioüzemanyagoktól való függést – derült ki egy ma közzé tett tanulmányból. A friss adatok szerint a pálmaolaj felhasználás az előrejelzéseknél sokkal nagyobb mértékben nőtt, s már a biodízel 20%-át teszi ki.

Az elemzés néhány nappal az EU sokat vitatott bioüzemanyag politikájával kapcsolatos fontos európai parlamenti szavazás előtt látott napvilágot. Az európai parlamenti képviselőknek arról kell szavazniuk, hogy korlátozzák-e a bioüzemanyagok felhasználását, ugyanis azok szerepet játszanak az éghajlatváltozás és az erdőirtások erősödésében és az élelmiszer árak emelkedésében.

A pálmaolaj az egyik fő hajtóereje a tömeges erdőirtásoknak, az élőlények pusztulásának, helyi közösségeket sújtó konfliktusoknak és az éghajlatváltozás fokozódásának. Riasztó látni az európai járművek pálmaolaj-felhasználásának ilyen mértékű emelkedését. Ez a növekedés tovább fog folytatódni, kivéve, ha az európai parlamenti képviselő megállítják a bioüzemanyagok térnyerését.

Máskülönben a gépjárművezetők tudtukon kívül arra kényszerülnek, hogy olyan üzemanyaggal töltsék meg tankjaikat, amely elpusztítja az esőerdőket, a helyi közösségeket és tönkreteszi éghajlatunkat – jelentette ki Fidrich Róbert, a Magyar Természetvédők Szövetségének programvezetője.

Az új adatok azt mutatják, hogy az európai polgárok a korábban gondoltnál sokkal nagyobb mennyiségben használják fel a káros pálmaolajat járműveikben – Európában az üzemanyag célú pálmaolaj felhasználás 365%-kal nőtt az elmúlt hat évben. Noha a pálmaolaj nagy részét Európában élelmiszerként és kozmetikumok előállítására használják fel, a növekedés 80%-áért a biodízel iránti kereslet volt felelős. Az adatok szerint Magyarországon a biodízel előállítására felhasznált pálmaolaj mennyisége 350%-kal nőtt az elmúlt hat évben, miközben az egyéb célra történő felhasználás 75%-kal csökkent.

A megfigyelt növekedés a pálmaolaj felhasználás fenntarthatatlanságára vonatkozó számtalan figyelmeztetés ellenére következett be.

A pálmaolajból előállított biodízel számít az európai piacon szereplő legkárosabb bioüzemanyagnak. Összefüggésbe hozzák a Dél-kelet Ázsia erdeinek gyors kipusztításával, amely az éghajlatváltozást fokozó üvegházhatású gázok kibocsátását, erdőtüzeket és szmog létrejöttét okozza a térség minden részén. Az olajpálma ültetvényeket szintén összefüggésbe hozzák munkajogi jogsértésekkel, gyermekmunka alkalmazásával és több száz esetben a helyi közösségek és a pálmaolaj cégek közötti föld konfliktusok kialakulásával.

Ha egy járművet pálmaolajból származó „biodízellel” hajtanak, az éghajlati szempontból sokkal rosszabb, mint a sima dízel olaj felhasználása a közvetett földhasználat változás által okozott hatások miatt.

A fejlődő országok civil szervezetei aggodalommal figyelik az EU bioüzemanyag politikájának alakulását. A pálmaolaj ilyen mértékű európai felhasználása fokozza az erdőirtást, a földzsákmánylást (land grab) és a konfliktusokat Indonéziában. A bioüzemanyagok felhasználásának egy felső határt kell szabni és csökkenteni kell azt, különben Európa csak fokozza az olajpálma térnyerése miatt az indonéz lakosságot sújtó problémákat – tette hozzá Nur Hidayati, a Föld Barátai Indonézia kampányfelelőse.

Amennyiben európai parlamenti képviselők nem korlátozzák a bioüzemanyagok iránti igényt, az EU pálmaolajtól való függése tovább fog nőni a 2020-as célkitűzéseknek való megfelelési kényszer következtében. A tanulmány szerint az európai terményekből történő biodízel előállítás tetőzik/stagnál, miközben a pálmaolajból való biodízel előállítás további 40%-os növekedése várható.

Ajánlott tartalom

Folyamatosan nő az elektromos autók akkumulátorának élettartama

A hatótávolság után a legnagyobb aggodalmat az akkumulátorok élettartama jelenti azoknak, akik fontolgatják, hogy elektromosra cserélik hagyományos üzemű autójukat: a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint azonban feleslegesen, mivel megfelelően töltve egy akkumulátor akár két-háromezer ciklust is kibír a teljesítmény csökkenése nélkül, 10-15 éves folyamatos használattal.