Kevesebb hibrid autó talált gazdára Nagy-Britanniában

Nagy-Britanniában 8,2 százalékkal, 142 ezer 876-ra nőtt az új autók eladása januárban az egy évvel korábbihoz képest, és ezzel már a másfél éve minden hónapban emelkedést jegyeztek fel – derült ki a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) honlapján hétfőn közzétett adatokból.

A dízelüzemű autók értékesítése éves összevetésben 10,1 százalékkal, 9348-ra csökkent, piaci részesedésük az eladásokból 6,5 százalékra zsugorodott a tavaly januári 7,9 százalékról. Idén januárban 81 ezer 905 új benzinüzemű autót adtak el, ez 7,5 százalékkal több az egy évvel korábbihoz képest, a piaci részarányuk ugyanakkor 57,7 százalékról 57,3 százalékra zsugorodott. A hibrid hajtású (HEV) autókból 18 ezer 744 talált vevőre a múlt hónapban, 1,2 százalékkal kevesebb éves összevetésben, a piaci részesedésük pedig a tavaly januári 14,4 százalékról 13,1 százalékra mérséklődött. A külső áramforrásról tölthető plug-in hibrid (PHEV) autók eladása 31,1 százalékkal, 11 ezer 944-re nőtt éves szinten, piaci részesedésük 6,9 százalékról 8,4 százalékra emelkedett. A csak akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) száma 21 százalékkal, 20 ezer 935-re nőtt, piaci részesedésük a tavaly januári 13,1 százalékról 14,7 százalékra emelkedett.

Nagy-Britanniában, Európa harmadik legnagyobb autópiacán januárban a három legkeresettebb új autótípus a Kia Sportage (4239), a Ford Puma (4201) és a Nissan Qashqai (4008) volt. Nagy-Britaniában 2030-tól már nem lehet új dízeles és benzines autót eladni, egyes hibrid autók esetében ez a határidő 2035. Nagy-Britanniában tavaly 1 millió 903 ezer új autót adtak el, 17,9 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. Az eladások tavalyi növekedése ellenére az értékesített új autók száma még mindig 17,7 százalékkal elmaradt a világjárvány előtti szinttől. Rekordszámú, csaknem 315 ezer új, csak akkumulátorról üzemelő elektromos autót (BEV) adtak el tavaly, 17,8 százalékkal többet, mint 2022-ben, piaci részarányuk ennek ellenére 16,5 százalékra mérséklődött az egy évvel korábbi 16,6 százalékról.

Az eladott új autók esetében a dízelüzemelésűek piaci aránya tavaly 3,8 százalékra esett a 2022. évi 5,1 százalékról, a benzines autóké pedig 42,3 százalékról 40,7 százalékra zsugorodott, miközben a hibrid-elektromosoké (HEV) 11,6 százalékról 12,6 százalékra nőtt, míg a hálózatról is tölthető “plug-in” hibrid (PHEV) hajtásúaké 6,3 százalékról 7,4 százalékra emelkedett.

Ajánlott tartalom

Nem teljesült tavaly az elektromos autók piaci részarányára megszabott brit előírás

Az eladások jelentős emelkedése ellenére nem teljesült tavaly az elektromos autók minimálisan elérendő piaci részarányára megszabott brit kormányzati előírás. A brit közlekedési miniszter ugyanakkor hétfőn hivatalosan megerősítette, hogy 2030-tól nem lehet belsőégésű motorral működő új személyautókat forgalomba helyezni Nagy-Britanniában.