Kicsi lehet a föld a repcének

Az elmúlt időben számos tanulmány látott napvilágot a bioüzemanyag hasznosságáról, illetve feleslegességéről. Hozzáértők és magukat hozzáértőnek valló emberek is elmondták, leírták véleményüket.

A tisztánlátás érdekében, mi azonban egy igazán hozzáértő ember, egy vegyészmérnök véleményét kértük ki, aki előre leszögezte, ő nem teszi le voksát egyik oldal mellett sem, de műszaki, kémiai, társadalmi és elméleti kérdésekben szívesen kifejti a véleményét. „Műszakilag megoldott a bioüzemanyagok gyártása, mégis számos kérdést vet fel. Ami tény, hogy a gázolajat bizonyos esetekben helyettesítheti az aranyrepcéből előállított üzemanyag (biodízel).

 

Ugyanakkor az aranyrepce ilyen célú felhasználása nem feltétlenül jelent konkurenciát az élelmiszeriparnak, hiszen nem minden fajta – biodízel előállításra használható – repceolaj alkalmas élelmiszeripari célra is” – mondta Jánosi Tamás vegyészmérnök. Véleménye szerint a tőlünk nem messze fekvő Ausztriában már sokkal jobban elterjedt a repcéből előállított biodízel üzemanyag, viszont ott is inkább a régebbi autótípusokban használatos. Azonban nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a világon az autók mennyisége és az általuk használt bioüzemanyag előállításához szükséges terület bevethetősége nem biztos, hogy egymásnak megfeleltethető. „Ha csak Ausztriánál maradunk, ahhoz, hogy minden osztrák autó biodízellel üzemanyaggal mehessen, az Alpok lejtőit és Bécs sétálóutcáit is be kellene ültetni repcével” – mondta mosolyogva a szakember.

Ajánlott tartalom

Az EIT Summit 2024 díjazottai Brüsszelben: Európa legnagyobb innovációs hálózata

Február 20-án, Brüsszelben rendezték meg az EIT Summitot, ahol négy kategóriában díjakat is átadtak.

Nincs hozzászólás

  1. “nem minden fajta – biodízel előállításra használható – repceolaj alkalmas élelmiszeripari célra is”

    Hát ez óriási. Ennek a megállapításához tényleg “igazi” szakértő kellett.

    Amúgy a cikk megközelítése teljesen téves. Nyilván nem lehet az emberiség teljes fogyasztását bioüzemanyagból fedezni, hiszen ez a fogyasztás eleve túl sok. A legjobb környezetvédelem a fel nem használt energia, vagyis elsődlegesen csökkenteni kell a fogyasztást, növelni az egyéni és a közösségi közlekedés kihasználtságát (telekocsi rendszer, több ember átszoktatása a tömegközlekedésre), növelni a null-kibocsátásos közlekedést (bicikli, hátas) stb.
    DE! A mégis felhasznált üzemanyagban akkor is minél nagyobb részarányt kell, hogy kapjanak a bioüzemanyagok. Ha a teljes – még károkozás nélküli – termelés csak 30 %-ot fedez, akkor azt a 30 %-kot kell az agrárszférából biztosítani.