Kihívója akadhat a Teslának?

A napelemek terjedése megköveteli az energiatároló rendszerek fejlődését is.

A Tesla az utóbbi időkben a piac meghatározó szereplőjévé vált akkumulátoraival, elképzelhető azonban, hogy rövidesen új kihívóra akad ezen a téren. A Lucid Motors Inc. elektromos járművekkel foglalkozó startup a Tesla mintáját követve csatlakozna be az energiatárolás világába – írja a JWN Energy. A kaliforniai Newarkban működő cég a Tesla Powerwalljához hasonló otthoni akkumulátorokat és közüzemi méretű eszközöket fejlesztene ki. Peter Rawlinson, a vállalat vezérigazgatója szerint a rendszerben ugyanolyan akkumulátorcella-modulokat használnának, mint a még fejlesztés alatt álló első járművűkben. Rawlinson hozzátette, a modulok előállítása olcsó, és helyhez kötött rendszerekben is jól alkalmazhatóak. A Lucid szerdán rántotta le a leplet az Air nevű elektromos szedánról, amelynek becsült EPA hatótávja 830 kilométer lehet. (A hatótávolságot jellemzően a gyártó teszteli elsőként, ezt követően küldik meg az eredményeket az EPA-nak, azaz az Amerikai Környezetvédelmi Hivatalnak.) Az Airt nemcsak tölteni lehet majd, hanem áramkimaradás esetén akár a járműből is kinyerhető az energia.

Az otthoni akkumulátorban az Airéhez hasonló, de kiterjesztett rendszert alkalmaznának, feltételezhetően alacsonyabb teljesítményű cellákkal. Ezeket a LG Chem gyárthatja majd. A vállalat központjában állítólag 2021 elején fogják telepíteni a kereskedelmi rendszer prototípusát, ez az épület tetején található napelemek energiáját fogja elraktározni.

A Lucid egyébként a szaúd-arábiai Állami Beruházási Alappal is tárgyal egy ipari méretű hálózat kiépítéséről. Az arab országban a cél az, hogy szép lassan függetlenedjenek a fosszilis energiahordozóktól. A napsütéses órák alapján logikus döntésnek tűnik a napelemek használata, lehetséges, hogy a Lucid tárolórendszerének komoly szerep fog jutni az ország zöld programjában.

Rawlinson startupját egyre többet hasonlítják a Teslához, részben azért, mert vezérigazgatója 2009 és 2012 között a Tesla Model S vezető mérnöke volt – igaz, Elon Musk szerint nem tett hozzá sokat a fejlesztéshez. Természetesen a Lucid még messze elmarad a Teslától, amely nemcsak az autók és az otthoni akkumulátorok értékesítéséből, hanem a napelemes rendszerek telepítéséből is komoly bevételekre tesz szert. Kérdés, hogy a feltörekvő vállalat hosszú távon mire jut majd.

Ajánlott tartalom

Nem teljesült tavaly az elektromos autók piaci részarányára megszabott brit előírás

Az eladások jelentős emelkedése ellenére nem teljesült tavaly az elektromos autók minimálisan elérendő piaci részarányára megszabott brit kormányzati előírás. A brit közlekedési miniszter ugyanakkor hétfőn hivatalosan megerősítette, hogy 2030-tól nem lehet belsőégésű motorral működő új személyautókat forgalomba helyezni Nagy-Britanniában.