Kis orosz városi hibrid autó 10 ezer euróért

Bemutatták az első orosz városi hibrid – benzinnel vagy sűrített gázzal, de árammal is működő – kisautót Moszkvában, s az egész projekt aligha keltene különösebb figyelmet, ha nem Mihail Prohorov orosz milliárdos állna mögötte.

A kocsiban a gázzal, illetve benzinnel hajtott, 60 lóerős motorban keletkező energia az akkumulátorok szerepét betöltő kondenzátorokban gyűlik. Egyelőre három típust terveztek: egy fiataloknak szánt cross kupét, egy családi univerzális és egy furgon modellt. A meghajtása mindháromnak azonos, 7-10 másodperc alatt gyorsul 100 kilométerre, üzemanyag-fogyasztása 100 kilométeren 3,5 liter. A gyújtás gombra lép működésbe, előre- és hátra-sebesség van benne, elakadásjelző, és egy szenzoros képernyő, amellyel a légkondit lehet vezérelni, zenét lehet hallgatni, fel lehet jutni az internetre és azon használható a navigációs rendszer. A karosszéria műanyagból készül.
A gyártó cég neve Gorodszkoj Avtomobil, vagyis Városi Autó, és a sorozatgyártás megkezdését 2012-re tervezik. A kocsi ára tízezer euró lesz a közzétett tervek szerint.

Az autót szójátékkal jo-mobilnak, vagyis nahát-autónak nevezték el, s kellemes formája mellett kívülről látható legfőbb jellegzetessége, hogy karosszériájának felső és alsó része eltérő színű.
Az újságírók fő kérdése az volt, hogyan lehet ma mindössze 150 millió dollárból nem csupán megtervezni egy korszerű és biztonságos autót, hanem hozzá még felépíteni egy gyártóüzemet is, miközben a nagy autógyáraknál egy-egy új modell kidolgozása az első gondolattól a kész prototípusig belekerül 2-5 milliárd dollárba is.
A tervezők válaszoltak a kérdésre, de a keddi lapok beszámolói szerint válaszaik csak újabb kérdéseket vetettek fel. Elmondták, hogy a kocsi szíve külföldi gyártású motor, később azonban kis gázturbináról beszéltek. Ezt a Moszkovszkij Komszomolec című lap szakértője szerint a repülőgépipar talán elő tudja állítani, de akkor a kocsi nagyon drága lesz.

A kétméteres Prohorov ugyan belefért a bemutatón a kicsike kocsiba, és be is indította, de végül nem indult el vele.
Kételyeket kelt a szakértők szerint a gazdasági oldal is: ha évi tízezer kocsit szándékoznak kibocsátani, és az ára 450 ezer rubel lesz, akkor a gyártás veszteségesnek látszik. Amennyiben a jo-mobil gyártása egyáltalán eljut a futószalagig, legalább 600 ezer rubelba kerül majd.
A Moszkovszkij Komoszomolec szakírója úgy vélekedett: manapság bárkinek jót tesz egy kis innovációval kapcsolatos PR, különösen az autóiparban, csak éppen az oroszországi autógyártás életre keltéséhez nincs köze.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.