A Smart és a Toyota több modellje vezeti a francia Ademe környezetvédelmi és energiaügynökség legújabb “tisztasági” listáját, amely a legkevésbé szennyező gépkocsik tavalyi rangsorát tartalmazza.
A minősítés a megvizsgált típusok szén-dioxid-kibocsátását és fogyasztását értékeli az európai irányelvnek megfelelően. Az Ademe tizenegyedik alkalommal tette közzé az éves listát a Franciaországban közlekedő járművekre vonatkozólag. A párizsi Le Figaro beszámolója szerint a francia gépkocsipark háromnegyedét képviselő dízelmotoros gépkocsik mezőnyének két első helyén négy Smart típus osztozik, amelyek CO2-kibocsátása nem haladja meg a 87 grammot kilométerenként. A harmadik helyen is több jármű található: egy Renault Clio modell mellett a SEAT Ibiza, a Skoda Fabia és a Volkswagen Polo Bluemotion szerezte meg a dobogós minősítést.
A benzinmotoros járműveknél a Toyota három hibrid modellje osztozik az első két helyen, nevezetesen a Lexus, az Auris és Prius, őket a FIAT 500-as két típusa követi. Tavaly több mint 13 200 hibrid jármű talált gazdára a franciák földjén. Az Ademe felmérése szerint a CO2-kibocsátás szinte azonos szintű a dízel- és a benzines járműveknél. Az autógyártók 160 000 kilométerig garantálják normális vezetés esetén a megadott paramétereket. Az autóipar világszerte évről évre javítja a járművek képességeit. Idén fordult elő első ízben, hogy az első tíz helyen álló gépkocsik mindegyike A-osztályú, azaz 100 gramm szén-dioxidnál kevesebbet bocsát ki kilométerenként. Az európai szabályozás 2030-ra írja elő minden autó számára a 95g/km szint elérését. Hat év alatt a teljes franciaországi gázolaj fogyasztás 300 ezer tonnával csökkent, míg a benzinfogyasztás 200 ezerrel. Ebben persze nem csupán a motorok jobb konstrukciója játszott fontos szerepet, hanem az üzemanyag árának az emelkedése is.
Még a négykerék-meghajtású járművek és a nagy német személyautók, a Mercedes- és BMW-kocsik is javították teljesítményüket, ám súlyuk továbbra is kizáró tényező a toplistán. Száz kilós többletsúly 5 százalékkal növeli a fogyasztást, a szén-dioxid-kibocsátást pedig kilométerenként 5-10 grammal fokozza. Az lista révén bárki összehasonlíthatja a járművek teljesítményét. “A személygépkocsikat persze nem pusztán racionális szempontok alapján választják ki, ellentétben a kamionokkal, amelyeknél rendszerint csak a műszaki és az anyagi tényezők jönnek számításba” – fejtette ki a Le Figarónak Francois Loos, az Ademe elnöke. Mint hozzáfűzte, a személyautó nem csupán közlekedési eszköz, hanem “a vásárlóerő fitogtatásának eszköze is”.
A szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez a szakértők szerint nem elég a technológiát fejleszteni: előbb a magatartási elvárásokat, majd az életmódot is meg kell változtatni. “Azzal például, hogy munkába menet másokat is felveszünk, növeljük energetikai hatékonyságunkat” – mondta Patrick Coroller, az Ademe közlekedési szakembere.