Kúttalan utakon – Skoda Octavia CNG-teszt

Addig, amíg megváltják a világot a ma még hatótáv-béklyóhoz kötött villanyautók, olcsó és tiszta alternatíva lehetne a sűrített földgáz. Ám pechünkre nem ehhez épült ki nálunk az infrastruktúra, hanem a gyártók által újabban hanyagolt LPG-hez, és idén a jövedékiadó-mentesség is odalett. Egy Skoda Octavián keresztül bemutatjuk, hogy így is lehet fantázia a CNG-ben - igaz, főleg taxiként.

Ha gázautó, akkor Magyarországon mindenki ugyanarra gondol: az LPG-üzemre. A rendszerváltáskor először Ladák és öreg Passatok csomagtartóiban kezdtek terjedni a palackok, mára pedig kompakt pótkeréktartályoknál és szalonképes, elektronikus vezérlésű rendszereknél tartunk. Ám 2013-ban két lépésben jócskán megemelkedett az LPG jövedéki adója, így csökkent a kereslet az utólagos beszerelésekre, a már korábban átalakított autók tulajdonosai közül pedig páran a vadkapitalizmus hőskorához visszatérve illegálisan, háztartási PB-palackból fejtik át a gázt. Néhány új autót azért most is meg lehet vásárolni gyári átalakítással, de például a Skoda Dual-modellválasztéka már a múlté.

Öt helyen lehet tankolni

Ehelyett a cseh márka, és maga a Volkswagen konszern is egy ideje a CNG-rendszerekre koncentrál, ami cseppfolyósított propán-bután helyett sűrített földgázt jelent. Igen, jól sejtik, itt ugyanarról van szó, mint amivel a lakásokat fűtjük, csak kompresszorral 250 bar nyomásra sűrítve, összetételét tekintve pedig az üzemanyag 90 százalékban metánból áll. Ez a dízel és benzines autókénál, sőt, még az LPG-üzeműeknél is tisztább kipufogógázokat jelent, ezért nyugaton sokan a földgázban látják a középtávú megoldást a hidrogén- és villanyautók elterjedéséig. A német piacon mostanra két év alatt megduplázódott a CNG- autók száma, itthon mégis alig hallani az alternatíváról.

A mérsékelt népszerűség oka prózai: Magyarországon öt helyen, két budapesti, egy győri, egy szegedi és egy szigetszentmiklósi kútnál lehet CNG-t tankolni, ami igencsak foghíjas infrastruktúra a nyugat-európaihoz képest. Főleg a fővárosi taxisok fedezték fel a spórolási potenciált, bár vidéken is lehet már látni külföldről használtan behozott földgázos autókat. Egy ilyen Fiat Multiplát korábban mi is bemutattunk, tulajdonosa a haját tépi amiatt, hogy amióta Pestről a Balatonra költözött, sehol sem tud tankolni. De nem mindenkit zavar ez, a buherálás nálunk nem ismer lehetetlent: az elszántabbak a háztartási földgázt csapolják meg, és búvárszivattyúval a tartályba töltik. Ez persze teljesen illegális lakóházak közelében, kútkezelői vizsga és jövedéki adóról vezetett adóraktári könyv is kellene hozzá.

A rendőrök benzines Octaviával járnak

A legnagyobb eséllyel azok találkozhatnak földgázos járművekkel, akik tömegközlekedéssel járnak, hiszen Szeged és Zalaegerszeg után immár Budapesten is járnak CNG-üzemű buszok, igaz, a projekt Debrecenben parkolópályára került. Bár több európai piacon évek óta kaphatók kettős üzemű autók, az importőrök csak most kezdtek nálunk is bevezetni néhányat, miután – részben a buszok miatt – lassan már fejlődik az infrastruktúra. Ebben a műfajban a garancia megtartásán túl azért is fontos a gyári átalakítás, mert az utólagos hengeres tartályok sok helyet rabolnak el a csomagtartóból, és a motor részeit (szelepek, vezérlés, turbó) is célszerű a földgáz magasabb égési hőfokához alakítani.

Keresve sem találhattunk volna jobb alanyt a technika megismeréséhez, mint a harmadik generációs Skoda Octaviát, amely közel négyezer eladással tavaly is a hazai piac legnépszerűbb típusa volt, és nem csak a flottások szerették, hanem legutóbbi rendőrségi tenderen is a nyertesek közt volt. Persze nem gázos G-TEC kivitelben, amiről amúgy hatósági fehér tesztautónkon óriási matricák árulkodnak, ezt az alternatívát először valószínűleg pesti taxisok, főgázosok és más vállalkozások vállalhatják be. Ahogy a Golfot, úgy a szintén moduláris padlólemezre épülő Octaviát is úgy tervezték, hogy többféle alternatív hajtást be tudjon fogadni, ennek köszönhetően a legjobban használható gázautók egyike.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Az autók egyre okosabbak, mégis, mi hiányzik ahhoz, hogy kizárólag önvezető járművekkel közlekedjünk?

Az autonóm járművek megjelenésével feltárult egy olyan jövő képe, amelyben már nem lesz szükség emberi sofőrökre, és kizárólag „önvezető” autók közlekednek az utakon.