Az elektromos autóknál az akkumulátor működtet mindent, így minősége és megbízhatósága a legfontosabb szempont a tervezésnél, a vásárlásnál egyaránt.
A legfőbb kérdés, egy-egy töltéssel mekkora az akkumulátor futamideje? A gyártók minél kevesebb töltéssel minél hosszabb távolságok elérésén fáradoznak. A skóciai University of St. Andrews kutatói munkájának köszönhetően 5 éven belül akár napokig is üzemelhetnek a kisautók.
Peter Bruce és csapata egy léghajtású akkumulátor kifejlesztésén dolgozik, amely, sikeressége esetén, a lítium kobalt-oxid elektróda helyébe léphet. A STAIR, azaz a St. Andres Air az összes megújuló energiaforrással kompatibilis, és a projekt célja, hogy az 5-10-szeresére növelje az akkumulátor kapacitását a mostani lítiumos megoldásokhoz képest. Az oxigén megfelelő mértékű hasznosítása a legfontosabb feladata, elkerülve a korábban szükséges vegyi anyagok szállítását. Ennek egyik előnye, hogy az akkumulátor olcsóbb és könnyebb lesz. A folyamat részeként nem drága anyagok, hanem porózus szén alkatrészek felhasználásával készül. A fejlesztők a szél- és napenergia minél hatékonyabb hasznosításán is dolgoznak, leginkább a feltöltési folyamatnál alkalmazva; töltéstől töltésig pedig a technológiával nyert oxigén segítségével nyújtanák meg a futamidőt.
A projekt most érkezett a The Engineering and Physical Sciences Research Council of Great Britain (EPSRC) által támogatott 4 év feléhez, és már sikerült a 8-szorosára növelni az akkumulátorok kapacitását. A tervek szerint még 5 év kell a levegővel működő elemek kereskedelmi értékesítéséhez, melyeket először mobiltelefonokon, laptopokon és mp3/mp4 lejátszókon tesztelhetünk.