Az üzemanyagok jövedéki adójának emelését követeli a Levegő Munkacsoport, egy, az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T and E) által finanszírozott tanulmányra hivatkozva.
Az elemzés szerint az “első pillantásra furcsának tűnő” intézkedés új munkahelyeket, valamint általános gazdasági fellendülést eredményezne. Az üzemanyagok jövedéki adóinak emeléséből származó többletbevételeket a foglalkoztatást terhelő adók csökkentésére fordíthatnák a kormányok – fejti ki a civil szervezet az MTI-hez kedden eljutatott közleményében.Hangsúlyozzák: az adóemelést ebben az esetben nem szabad “az emberek zsebére menő támadásként felfogni”.
Az energiahatékonysági intézkedések várható előnyeinek becslésénél rendszerint rögzített olajárral számolnak – olvasható a közleményben. Az Enerdata nevű tanácsadó cég által kedden közzétett tanulmány azonban elsőként vizsgálta, hogy miként befolyásolják az Európai Unió autógyártókra vonatkozó, új üzemanyag-hatékonysági szabványai a kőolaj árát – fűzik hozzá.
A Levegő Munkacsoport közleményében kiemeli: az elemzés számításai szerint az olajfelhasználás 1 százalékos csökkenése, a nyersanyag árának mintegy 2 százalékos visszaesését eredményezi. Ennek korábbi figyelmen kívül hagyása miatt azonban idáig jelentősen alábecsülték az üzemanyag-hatékonysági intézkedések gazdaság érdekeit szolgáló, és a foglalkoztatottságot növelő lehetőségeit – húzzák alá.
A Levegő Munkacsoport hozzáteszi: az üzemanyagok jövedéki adóinak emelésére környezetvédelmi szempontból is szükség van, mivel az olcsóbbá váló üzemanyag miatt megugrana a globális éghajlatváltozást okozó szén-dioxid kibocsátás is.