Levegőszennyezés: Franciaország rossz tanuló

Franciaország nem tartja be a levegő tisztaságára vonatkozó európai előírásokat, pedig a szennyezettség csökkentése háromezer emberéletet menthetne meg a kilenc legnagyobb francia városban – összegezte a nyilvánosságra került statisztikai adatokat a párizsi Le Figaro.

Egy évvel ezelőtt az EU az Európai Bíróságon eljárást indított Franciaország ellen, mert annak hatóságai nem tartják be a mikrorészecskékre (a hajszál vastagságánál 6-8-szor kisebb átmérőjű porszemekre) vonatkozó közösségi előírást. Az unió bizottsága szerint Párizs “mindmáig nem hozott hatékony intézkedéseket annak érdekében, hogy csökkentse e részecskék kibocsátását az ország egyes körzeteiben”. Az eljárás mindmáig folyamatban van, és Franciaországot sújtó súlyos pénzügyi büntetéssel végződhet. Először 2005-ben szabályozták a kérdést, majd a 2008/50-es direktíva írta elő a pontos határértéket, amelyet egy év alatt legfeljebb 35 napon szabad túllépni. Párizsban azonban a szennyezettség az év eleje óta már 25 napon meghaladta ezt a határt az Airparif portál szerint. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy legalább két jelfogó – az egyik egy forgalmas főúton, a másik a közlekedéstől távol – a limiten túli szennyezettséget mutatott. A legkisebb, 2,5 mikrométeres részecskéket külön kell figyelni, és rájuk még szigorúbb szabályozás vonatkozik.

Ezek a normák szigorú egészségügyi követelményeknek felelnek meg, mivel a légúti betegségeket okozó mikroszkopikus por mennyisége közvetlenül összefüggésbe hozható a várható élettartam alakulásával. Az INVS nevű francia egészségvédelmi intézet égisze alatt Aphekom gyűjtőcímmel tizenkét országban három éven át folytatott nagy európai vizsgálat szerint a ma 30 éves személyek várható élettartama akár 22 hónappal is nőhetne, ha a mikrorészecskék évi átlagmennyisége a levegőben az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által előírt szintre csökkenne. A vizsgálat során 25 európai nagyvárost elemeztek, amelyekben összesen 39 millió ember él. A határértékek túllépése ezekben évente 19 ezer ember haláláért felelős. A kilenc vizsgált francia városban a becslések szerint a normák betartása 4-8 hónappal növelné a várható élettartamot – más megközelítésben évente háromezerrel többen halnak meg, mert a normákat nem tartják be. Több francia város ezért arra készül, hogy egyelőre kísérleti alapon kitiltja területéről a különösen szennyező járműveket.

Ajánlott tartalom

Innovatív dróntechnológia a növénytermesztés szolgálatában

A hathatós talajvédelem és kondicionálás érdekében fogott össze a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, az ABZ Drone Kft. és a MikroVital termékeket gyártó Bio-Nat Kft. A sikeres együttműködés eredményességét a MATE Tangazdaság Nonprofit Kft. területén demonstrálták a napokban.