Levegővel mennek a jövő a villanyautói?

A villanyautók valóban felválthatják a benzinnel és gázolajjal működőket, ha az új típusú akkumulátor fejlesztése sikerrel zárul. A Lítium-levegő akku ígéretes, de felvet néhány nehezen leküzdhető problémát.

A fejlesztők szerint ez a fajta akkumulátor, amely levegőt és szenet használ pozitív elektródaként fém-oxidok helyett, ezerszer akkora energiasűrűséget kínál, mint a manapság használatos Li-iok akkuk, írja a totalcar.hu. Ez a gyakorlatban tizedakkora akkukat jelentene, azaz egy mai autó üzemanyagtartályának helyén bőségesen elférhetne, és nem okozna több száz kilogrammos tömegnövekedést. Ez nagyon jól hangzik így, de akad még néhány megoldásra váró probléma. Az egyik ilyen, hogy a levegő oxigénje a jelenlegi prototípusokban használt elektrolit-oldattal is reakcióba lép, ami az akkumulátor nagyon gyors lemerülését okozza. Így most különféle folyadékokkal kísérleteznek, amelyek alkalmasabbak lehetnek az akkumulátorban való használatra. „Van egy olyan változatunk, amely nagyon ígéretes” – mondta az egyik fejlesztő, Winfried Wickle fizikus. Emellett gondot okoz a felhasznált levegő víztartalma is, mivel a Lítium víz jelenlétében spontán kigyullad. Az IBM szakemberei szerint az összes probléma ellenére eddig ez az egyik legígéretesebb kutatás, amely nagyságrendekkel javíthatja az akkumulátorok energiatároló képességeit. Ezzel pedig reményt ad arra, hogy a jövőben olcsóbb és nagyobb kapacitású elektromos autók készülhessenek, a benzinmotoros járművekéhez mérhető hatótávolsággal.

Ajánlott tartalom

Májusban 63 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett zöldautók száma Magyarországon

Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) adatközlése szerint az elmúlt hónapban a viszonylag kis darabszámokat produkáló Horvátország és Málta után, Dániával holtversenyben a kontinensen a harmadik legnagyobb arányban, 63 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett zöldautók száma Magyarországon - tette közzé az Energiaügyi Minisztérium csütörtökön a Facebook oldalán.