Elektromos hajtású Ford Focus prototípusok csatlakoznak a brit kormány zöld flottájához.

London lehet Európa elekromos-autó fővárosa

Elektromos hajtású Ford Focus prototípusok csatlakoznak a brit kormány zöld flottájához.

London főpolgármestere aktívan részt vállalt a Ford és a Scottish and Southern Energy közös pályázatában. A pályázatokban be kellett mutatni, hogy a helyi kormányzati partner támogatása sikeres. A főpolgármester ambiciózus terveket vázolt fel, amelyek értelmében Európa elektromosautó-fővárosává kívánja tenni Londont. Ennek érdekében 2015-ig szerte Londonban 25.000 pontból álló töltőállomás-hálózatot szeretne létesíteni, valamint 1.000 darab elektromos hajtású járművel kívánja felszerelni a GLA autóparkját, és e járműveknek garantálja a mentességet a városközpontban érvényes behajtási díj alól.

A Ford zéró emissziójú, akkumulátoros, elektromos hajtású Focus prototípusai egy új, alacsony széndioxid-kibocsátású kísérleti autóflottában állnak szolgálatba, amit London főpolgármestere is üdvözölt.

A program illeszkedik a Ford az irányú törekvésébe, hogy minél jobban kiaknázhassa az elektromos hajtású autók és haszonjárművek terén rejlő lehetőségeket.

A Ford globális elkötelezettsége az akkumulátoros, elektromos hajtású járművek (BEV) kifejlesztésének irányában megerősítést nyert egy brit projekt révén: ezen a héten jelentették be a brit kormány alacsony széndioxid-kibocsátású autóflottájának felállítását, amelyben a Ford Focus nulla emissziójú, elektromos hajtású prototípusai is megtalálhatók.
A Scottish and Southern Energy vállalat támogatásával egy Ford Focus BEV modellekből álló autópark áll forgalomba; a járműveket az elektromos művek személyzete és több tesztpilóta vezeti a middlesexi Hillingdonban.
A Ford, a Scottish and Southern Energy és a Strathclyde Egyetem által alkotott konzorcium 2010 elejétől üzemelteti a prototípusokat és a feltöltésükhöz szükséges infrastruktúrát Hillingdonban és a város környékén. A Ford Európa külön arra a célra fejlesztette ki a Focus BEV modellt, hogy az autó részt vehessen e projektben, s így tesztelhető legyen, hogy technológiája alkalmazható-e a Ford később bevezetendő európai személyautó-palettájának modelljein.

Az új BEV bemutató autópark létrehozásában a brit kormány Technológiai Stratégiai Bizottsága (TSB) által bevont közpénzeknek is szerepe volt. A Bizottság népszerűsíti azokat az innovatív, vezető ipari technológiákat, amelyek segítenek a széndioxid-kibocsátás csökkentésében, illetve az ország szállítási rendszerének előnyére válhatnak.

Joe Greenwell, a Ford Nagy-Britannia elnöke szerint “Az akkumulátoros, elektromos hajtású járművek fontos lépést jelentenek a Ford azon törekvéseiben, hogy még hatékonyabb és fenntarthatóbb megoldásokat találjunk a mobilitás megőrzésére. A Ford tovább folytatja a munkát projekt-partnereivel, hogy mind az Egyesült Királyságban, mind pedig Európában megteremtse az alapokat az elektromos hajtású járművek piacának kialakulásához.”

London főpolgármestere, Boris Johnson így nyilatkozott: “Izgalmas dolog, hogy a Ford és a Scottish and Southern Energy közpénzeket nyert el arra a célra, hogy innovatív elektromos járművekkel népesítse be a főváros utcáit. Szeretném, ha London lenne Európa elektromosautó-fővárosa; e kísérletek értékes információkkal szolgálnak majd számunkra arról, mire is van szükség ahhoz, hogy ezek az autók a napi használatban is beváljanak.”

A Ford Európa elektromos hajtású Focus prototípusainak megjelenése szerves részét képezi annak a fejlesztő munkának, amit a Ford akkor vállalt fel, amikor az idei Genfi Autószalonon először mutatta be a Ford Turneo BEV tanulmányautót.

A projektet az Egyesült Királyságból irányítják

A Ford Európa BEV programjai a vállalat essexi, duntoni kutató-fejlesztő központjának vezetésével folynak. A közel háromezer szakemberből álló tervezőgárdának a Dunton Technical Centre nyújt otthont; ez a központ felel minden európai Ford modell hajtásláncának fejlesztéséért, akárcsak a vállalat haszonjármű-kínálatának valamennyi alkatrészéért.

A Turneo Connect tanulmányautóban bemutatott teljes BEV hajtáslánc kifejlesztésében részt vett a Smith Electric Vehicles vállalat is, az Egyesült Királyság vezető akkumulátor-specialistája, amely haszonjárművek átalakítására szakosodott. A Smith Electric Vehicles egy másik konzorcium tagja, amit szintén a TSB hívott életre a Turneo Connect BEV tanulmányautó további fejlesztése céljából.

A Smith Electric Vehicles már átalakította a Ford Transit haszonjárművet, és az új modellt Smith Edition néven kínálja a brit és európai vásárlók számára. 2010-ben a Smith a Transit Connectet is forgalmazza majd Európában Smith Ampere néven.

A Turneo Connect BEV tanulmányautó azt mutatja be, hogyan alkalmazható ez a technológia személyszállító járművekben. A Ford megerősítette a hírt, hogy 2010-től a Smith Electric Vehicles vállalattal közösen teljes BEV hajtású modellként kezdik forgalmazni Észak-Amerikában a Transit Connect modellt.

A Turneo Connect BEV koncepcióautóban a legújabb akkumulátor-technológia működik. Az 50 kW teljesítményű, állandó mágneses motor hajtásához egy 21 kWh kapacitású lítium-ion-foszfát akkumulátor-együttes szolgáltatja az energiát, míg a hajtónyomaték egyfokozatú váltóművön keresztül jut el a féltengelyekhez. A fejlesztés célja a 160 km-es hatótávolság és a 113 km/órás végsebesség elérése.

A jármű újratöltése nagyon könnyű feladat: a fedélzeti töltő akár normál, hálózati csatlakozóba is bedugható, s a teljes töltés mintegy 6-8 órát vesz igénybe.

Prototípus-flotta

Az Egyesült Királyságban kísérleti jelleggel üzembe állított, nulla emissziójú Ford Focus BEV-autóparkról az év későbbi időszakában közlünk további technikai adatokat.

A járművekben az a prototípus-technológia működik, amit a Ford 2009 januárjában mutatott be az Észak-Amerikai Autókiállításon, s amely jelenleg is fejlesztés alatt áll, hogy 2011-ben megjelenhessen az észak-amerikai piacon.

“E flotta kifejlesztése remek módszer arra, hogy kiértékeljük a technológiában rejlő lehetőségeket a brit és az európai piacokon,” mondta Greenwell. “Minél több valódi tapasztalatot szerzünk a prototípusok által, annál tisztábban körvonalazódik annak gyakorlati és üzleti haszna, hogy akkumulátoros, elektromos hajtású járműveket fejlesszünk ki az európai vásárlók számára.”

Ajánlott tartalom

A hibrid autók eladása továbbra is emelkedést mutat

Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.