Kezdőlap / Témakörök / Hidrogén / Magyar fejlesztésű hidrogénüzemű üzemanyagcellás kishajó
Tudj meg többet: Hidrogén

Magyar fejlesztésű hidrogénüzemű üzemanyagcellás kishajó

Bemutatták az első magyar fejlesztésű hidrogénüzemű üzemanyagcellás kishajót pénteken Balatonkenesén, a Balaton Boat Show rendezvényének részeként tartott konferencián.

A Nemzeti Hidrogén-technológiai Platform szervezésében tartott rendezvényen a platform irányítóbizottságának elnöke elmondta: a hidrogénüzemű üzemanyagcelláké a jövő a közlekedésben, legyen szó hajókról, autókról, autóbuszokról vagy vonatokról. Lepsényi István tájékoztatása szerint jelenleg is legalább 200 elektromos meghajtású hajó van a Balatonon, de az újonnan fejlesztett kishajóban az elektromos energiát nem akkumulátor biztosítja, hanem hidrogén üzemanyagcella. Hozzátette: az elektromos meghajtású járművek a Balaton tisztaságának megőrzése érdekében is fontosak, ezek közül pedig a hidrogén üzemanyagcellás megoldás a legnagyobb hatótávolságú és a leghatékonyabb. Az akkumulátorról működő elektromos hajóknál ugyanis nem túl hosszú ideig – nagyjából fél vagy háromnegyed óráig – tart ki az akkumulátor, ami arra elegendő, hogy talán keresztbe át lehet szelni vele a Balatont.

Egy hidrogén üzemanyagcellás meghajtású hajó hatótávolsága azonban közel 80 kilométer – emelte ki. Mint mondta: egyedül az jelent problémát, hogy Magyarországon egyelőre nincs hidrogén üzemanyagtöltő állomás. Ausztriában és Németországban már működnek ilyenek, de Lepsényi István szerint a hidrogénüzemű üzemanyagcellás járművek megjelenése felkelti majd az üzemanyaggal foglalkozó cégek érdeklődését is. Hangsúlyozta: a hidrogén hasznos eszköz ahhoz, hogy még tisztább környezetben éljünk a jövőben. Véleménye szerint az akkumulátoroknál környezetvédelmi szempontból nem optimális, hogy feltöltéséhez az áramot gyakran fosszilis energiaforrások égetésével teremtik elő. Ilyenkor hiába közlekedik valaki elektromos járművel, ugyanúgy szén-dioxid keletkezik, csak nem a járműnél, hanem valahol máshol.

A hidrogén azonban tökéletesen ki tudja váltani a fosszilis energiaforrásokat, ráadásul Magyarországon Paks II belépésével lesz elegendő árammennyiség a hidrogén szén-dioxid képződés nélküli előállítására – jelentette ki Lepsényi István. A gyártó pécsi Kontakt-Elektro Kft. tájékoztatása szerint a Balatonkenesén bemutatott hajó súlya 950 kilogramm, hossza 6,2 méter, szélessége 2,1 méter, merülése pedig 0,5 méter, a fedélzeten 7+1 ember szállítható, maximális sebessége óránként 22 kilométer. A tüzelőanyag-cella teljesítménye 15 kilowatt, élettartama eléri a húszezer üzemórát. A hajó 2,88 kilogramm hidrogént tárol, ami 46 kilowattóra villamos energiát jelent. Ezzel teljes gázzal hajtva 3 órás menetidővel mintegy 66 kilométer utat tud megtenni, de a teljesítmény csökkentésével ez a táv növelhető.

100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt  ajánlatot. Azonnal személyre szabott ajánlatot kap (x)

Ajánlott tartalom

Több mint ezer elektromos rásegítésű kerékpárt vásárolhatnak meg olcsóbban az első körben pályázók

Lezárult az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által meghirdetett elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlási támogatásának első pályázati köre.