Magyarország az átlagnál jobb eredményt ért el a National Geographic amerikai magazin idei nemzetközi felmérésében, amelyben a fogyasztói magatartás környezeti hatásait vizsgálták 17 országban.

Magyarország az átlagnál jobb eredményt ért el a National Geographic környezeti felmérésében

Magyarország az átlagnál jobb eredményt ért el a National Geographic amerikai magazin idei nemzetközi felmérésében, amelyben a fogyasztói magatartás környezeti hatásait vizsgálták 17 országban.

 A National Geographic úgynevezett Greendex vizsgálata Magyarországra is kiterjedt, amely a szerdán ismertetett eredmény szerint az összesített mutató alapján a 7. lett a rangsorban.

A magazin a GlobeScan intézettel közösen tavaly végezte el az első ilyen felmérést, amelynek során azt mérik, milyen hatást gyakorolnak a környezetre az egyes országokban a fogyasztói szokások.

A kutatás szerint 13 országban, köztük Magyarországon is javult a helyzet a környezetbarát fogyasztás terén. A felmérésben a fogyasztás 65 különböző szegmensét vizsgálták a lakásoktól kezdve a közlekedésen és az élelmiszereken át a tartós fogyasztási cikkekig.

A tavalyi felméréshez hasonlóan idén is India, Brazília és Kína fogyasztói végeztek az élen, a legalacsonyabb pontszámot az amerikaiak és a kanadaiak érték el. Kiderült, hogy a legfejlettebb államokban érvényesülnek a környezetvédelmi szempontból legkevésbé fenntartható fogyasztási minták. A fogyasztók magatartását egyrészt azokkal a viszonyokkal jellemezték, amelyekben élnek (környezetbarát termékek elérhetősége, tömegközlekedés megléte), másrészt az általuk hozott döntésekkel, például, hogy megjavítják-e a készülékeket vagy lecserélik, hideg vagy meleg vízzel mosnak, környezetkímélő termékeket vásárolnak-e.

A 100 pontos skálán az első helyezett India 59,5 pontot, Magyarország 53,3 pontot ért el, a rangsor végén kullogó Kanada és az Egyesült Államok pontszáma 47,5, illetve 43,5 volt.

A National Geographic felmérése szerint a magyarok egyre inkább környezetbarát módon fogyasztanak otthonaikban: takarékosabban bánnak a fűtéssel és hűtéssel, kevesebb vizet fogyasztanak, gyakrabban mosnak hideg vízzel és mind több lakás ablakára kerül hőszigetelés. A magyar fogyasztók értékelését javította, hogy a lakosság 75 százaléka nemzetközi viszonylatban kis – három szobás vagy kisebb – lakásokban él, kevés az országban a légkondícionáló berendezés és az átlagnál több háztartásban működik energiatakarékos berendezés, például mosó-, szárító- vagy hűtőgép.

A nemzetközi összehasonlításban a közlekedés terén a harmadik helyen végeztek a magyar fogyasztók. Bár a járművek száma átlagosnak mondható, a magyarok más országokhoz képest kevésbé vezetnek nagy járműveket, például városi terepjárókat. Kevés magyar ül egyedül a kocsijában (25 százalék), és az átlag feletti a tömegközlekedési eszközöket igénybe vevők aránya (38 százalék). A franciákhoz hasonlóan a magyarok között vannak a legtöbben azok, akik soha nem ülnek repülőre (51 százalék). Alacsony viszont (2 százalékos) az energiatakarékos autók hányada.

Ajánlott tartalom

Több tízezer kiló szarvasgombát ástak ki illegálisan Romániában veszélyben az élőhelyek

Romániában tonnaszám aknázzák ki a szarvasgomba-lelőhelyeket, veszélyeztetve ezek fennmaradását.