Magyarország az átlagnál jobb eredményt ért el a National Geographic amerikai magazin idei nemzetközi felmérésében, amelyben a fogyasztói magatartás környezeti hatásait vizsgálták 17 országban.

Magyarország az átlagnál jobb eredményt ért el a National Geographic környezeti felmérésében

Magyarország az átlagnál jobb eredményt ért el a National Geographic amerikai magazin idei nemzetközi felmérésében, amelyben a fogyasztói magatartás környezeti hatásait vizsgálták 17 országban.

 A National Geographic úgynevezett Greendex vizsgálata Magyarországra is kiterjedt, amely a szerdán ismertetett eredmény szerint az összesített mutató alapján a 7. lett a rangsorban.

A magazin a GlobeScan intézettel közösen tavaly végezte el az első ilyen felmérést, amelynek során azt mérik, milyen hatást gyakorolnak a környezetre az egyes országokban a fogyasztói szokások.

A kutatás szerint 13 országban, köztük Magyarországon is javult a helyzet a környezetbarát fogyasztás terén. A felmérésben a fogyasztás 65 különböző szegmensét vizsgálták a lakásoktól kezdve a közlekedésen és az élelmiszereken át a tartós fogyasztási cikkekig.

A tavalyi felméréshez hasonlóan idén is India, Brazília és Kína fogyasztói végeztek az élen, a legalacsonyabb pontszámot az amerikaiak és a kanadaiak érték el. Kiderült, hogy a legfejlettebb államokban érvényesülnek a környezetvédelmi szempontból legkevésbé fenntartható fogyasztási minták. A fogyasztók magatartását egyrészt azokkal a viszonyokkal jellemezték, amelyekben élnek (környezetbarát termékek elérhetősége, tömegközlekedés megléte), másrészt az általuk hozott döntésekkel, például, hogy megjavítják-e a készülékeket vagy lecserélik, hideg vagy meleg vízzel mosnak, környezetkímélő termékeket vásárolnak-e.

A 100 pontos skálán az első helyezett India 59,5 pontot, Magyarország 53,3 pontot ért el, a rangsor végén kullogó Kanada és az Egyesült Államok pontszáma 47,5, illetve 43,5 volt.

A National Geographic felmérése szerint a magyarok egyre inkább környezetbarát módon fogyasztanak otthonaikban: takarékosabban bánnak a fűtéssel és hűtéssel, kevesebb vizet fogyasztanak, gyakrabban mosnak hideg vízzel és mind több lakás ablakára kerül hőszigetelés. A magyar fogyasztók értékelését javította, hogy a lakosság 75 százaléka nemzetközi viszonylatban kis – három szobás vagy kisebb – lakásokban él, kevés az országban a légkondícionáló berendezés és az átlagnál több háztartásban működik energiatakarékos berendezés, például mosó-, szárító- vagy hűtőgép.

A nemzetközi összehasonlításban a közlekedés terén a harmadik helyen végeztek a magyar fogyasztók. Bár a járművek száma átlagosnak mondható, a magyarok más országokhoz képest kevésbé vezetnek nagy járműveket, például városi terepjárókat. Kevés magyar ül egyedül a kocsijában (25 százalék), és az átlag feletti a tömegközlekedési eszközöket igénybe vevők aránya (38 százalék). A franciákhoz hasonlóan a magyarok között vannak a legtöbben azok, akik soha nem ülnek repülőre (51 százalék). Alacsony viszont (2 százalékos) az energiatakarékos autók hányada.

Ajánlott tartalom

Áder János: a klímaváltozás ellen is sokat tehetnek az állati takarmányfehérjét előállító üzemek

Európa sem tudja a hús előállításához szükséges takarmányt előállítani, ezért azok az üzemek, amelyek élelmiszeripari melléktermékekből állati takarmányfehérjét állítanak elő, sokat tehetnek a klímaváltozás ellen - mondta Áder János volt köztársasági elnök, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke csütörtökön Üllőn.