A Kecskeméti Főiskola egyik hallgatói csapata, a Megameter nevet szerzett magának az energiahatékony járművek versenyén: ők voltak, akik egy liter üzemanyaggal több mint háromezer kilométert tettek meg. A sikereken felbuzdulva új kihívások elé fordultak, ezúttal a napenergiával kísérleteznek. Kutasi Zoltán csapatkapitány nevében Diósy Miklós számolt be a részletekről, aki a MegaLux egyik áramlástannal és végeselem-szimulációval foglalkozó csapattagja.
– Mi áll a fejlesztés fókuszában?
– Olyan napelemes járművet szeretnénk megépíteni, amelynek részegységei tökéletesen és megbízhatóan működnek együtt. A célunk, hogy Magyarországról elsőként probléma nélkül végig tudjunk menni a napelemes autók világversenyén, a rangos, 3000 kilométer hosszú World Solar Challenge 2015-ön.
– Miért választottátok a napenergiát?
– Korábban energiatakarékos világversenyeken – többek között az Eco-Marathonon – indultunk a Megameter csapattal, kiváló eredményeket elérve. Legjobb eredményünkkel – 3082 km/l – a világon a második legkevesebbet fogyasztó benzines járműve címet nyertük el. Ennek köszönhetően a munkánk középpontjában mindig is a környezettudatos és energiahatékony szemlélet állt. Amikor tudomást szereztünk a World Solar Challenge-ről, azonnal tudtuk, hogy ez a következő megvalósítandó célunk. Részt venni ilyen rangos versenyen, ráadásul elsőként Magyarországról több mint megtisztelő lenne, így szorgalmasan dolgozunk, hogy kiérdemeljük ezt. Nem utolsó sorban részt kívánunk venni az emberiség fosszilis energiahordozóitól való függésének enyhítésén azáltal, hogy munkánkkal az alternatív energiák felhasználásának tapasztalatait bővítjük.
– Hol tart jelenleg a fejlesztés?
– Nagyon szoros határidőkkel dolgozunk, illetve a hallgató csapattagok vizsga- és tanulási időszakaival is számolnunk kell. Ennek ellenére a fejlesztések jól haladnak. Többek között a burkolat felületmodellezése és ennek optimalizálására elvégzett numerikus áramlástani szimulációk már lefutottak. Az így megkapott forma alapján a monocoque ősmagját is kimartuk már. Nagyon sok időt vett igénybe az ősmag felületének tökéletesítése, csiszolása, de már ez is készen van. Jelenleg is futó projektek a napelemekkel kapcsolatos vizsgálatok, tesztek, elektronikus vezérlés fejlesztése és a felfüggesztés- és kormánygeometria számításai, szimulációi.
– Kik alkotják az új csapatot? Van átfedés a Megameter és a MegaLux között?
– Elsősorban a Megameter csapat tagjai alkotják az új csapat gerincét is – megtartva fejlesztői tevékenységüket a Megameter csapatban is. Temészetesen számos új csapattag is kapcsolódott ehhez az új projekthez. A tagok elsősorban a Kecskeméti Főiskola hallgatói közül kerülnek ki, különféle szakokról: vannak többek között járműmérnökök, gépészmérnökök és műszaki informatikusok is. Fontos megjegyezni, hogy a csapat munkáját nagyban segíti több, a főiskolán oktató tanár, tanszéki mérnök. Így összesen körülbelül tíz állandó csapattag dolgozik a MegaLuxon.
A teljes cikk itt olvasható.