Főként kisebb távokon, városban történő árufuvarozásra alkalmasak a jelenleg piacon elérhető elektromos tehergépjárművek.
Az elektromos személyautókhoz hasonlóan terjedésük legfőbb gátja magas áruk, s hagyományos meghajtású teherautóknál kisebb terhelhetőségük. Június végén hozták nyilvánosságra annak a közel négy évig tartó uniós projekt eredményeit, mely a városi árufuvarozás elektromos járművekkel történő kiváltását tesztelte. A 2013-ban indult FREVUE (Freight Electric Vehicles in Urban Environment) arra kereste a választ, milyen hatással lehet a levegő minőségére és a városok zajterhelésére, ha a közúti árufuvarozást a városokban elektromos teherautókkal végeznék. Európa nagyvárosaiban, például Londonban, Madridban vagy Amszterdamban, tíz logisztikai cég tesztelte az elektromos teherautókban rejlő potenciált, melynek eredményeképpen 2,1 tonna NOx-t, 70 kilogramm szállóport (PM10) és 190 tonna szén-dioxidot takarítottak meg, derül ki az az Európai Alternatív Üzemanyag Megfigyelőközpont (EAFO) közleményéből. A kinyeréstől a tankolásig végzett elemzés alapján 45%-al kevesebb volt üvegházhatású gázkibocsátás mértéke a projekt során. A projektgazdák arra jutottak, hogy a tisztán elektromos hajtású tehergépkocsik alkalmasak a városi árufuvarozásra.
Az elemzés előre is tekint: becslése szerint, ha 2021-ben a teljes londoni fuvarozó flotta tíz százaléka elektromos járművekből állna a NOx kibocsátás mértéke 402 tonnával, szállóporé (PM10) 3,8 tonnával, a szén-dioxidé pedig 207 ezer tonnával csökkenne. Mindehhez azonban komoly támogató politikára van szükség, e nélkül aligha terjednek az e-teherautók a kívánt mértékben. Az ösztönzők alkalmazásának fontosságát említi egy francia tanulmány is, mely a közúti árufuvarozás elektromossá tételének egyéb aspektusaira is kitér. A tavaly publikált anyag szerzői szerint nem csupán a korlátozott hatótávolság miatt problémás ma még a hagyományos, dízellel üzemelő kamionok elektromos járművekkel történő kiváltása. Terhelhetőségük is kisebb, egy nagyobb kamion rakományát több elektromos járműre kellene felpakolni, ami tovább növelné az utakon a zsúfoltságot. Vajon a károsanyag-kibocsátás csökkenthető olyan mértékben, hogy érdemes legyen például egy fuvarozó cégnek flottáját elektromosra cserélnie?
A francia szerzők a kevés rendelkezésre álló adat miatt nehezen tudtak összehasonlítást készíteni. Végül egy 2004-ben készült francia telefonos lekérdezés adataira támaszkodva próbálták az egyes fuvarok szén-dioxid kibocsátását megbecsülni. A kérdőív során figyelembe vett tízezer fuvar 97 százaléka közúton történt – vagyis a fuvarozás elektromos járművekkel történő lebonyolítása mindenképp kibocsátás csökkentéssel járna, írják a szerzők, akik kizárólag a városi és városkörnyéki fuvarozást vizsgálták. Franciaországban a közúti áruforgalmazásból származó szén-dioxid kibocsátás közel fele ugyanis városokban történik, negyede pedig százezer lakos feletti városokban. Az elektromos járművek hatótávolsága ugyan komoly korlátja közúti fuvarozásban történő terjedésüknek, érdekes módon a fuvarok zömének (90%) leghosszabb szakasza szinte sosem haladta meg az 50 kilométert többsége. A harminc kilométernél hosszabb szakaszok többsége pedig a párizsi régióra koncentrálódott. A teljes cikk itt olvasható.