Másodpercek alatt feltöltődő szuperkondenzátor

Ha elhallgat elemmel működő kisrádiónk, mi sem egyszerűbb: a régi elemeket újakkal cseréljük ki.

Az már nagyobb gondot okoz, ha mondjuk, télvíz idején kimerül gépkocsink akkumulátora, netán útközben hagy cserben bennünket az autó. Ha van is kéznél akkutöltő és a működéshez szükséges konnektor, akkor is órákba telik, míg járgányunk ismét üzemképes lesz. Lehetséges, hogy az efféle gondokról hamarosan múlt időben beszélhetünk? Az MTA Kémiai Kutatóközpontjában a Nanokémiai és Katalízis Intézet felületmódosítás és nanoszerkezetek osztályának vezetője, Nyikos Lajos munkatársaival együtt az úgynevezett szuperkondenzátorok fejlesztésével foglalkozik. Olyan felületeket készítenek, amelyeken három dimenzióban rendezett szén nanocsövek helyezkednek el.

 
Ez a két lemez közé telepített nanocsőerdő tulajdonképpen sok mindenre alkalmas: lehet akkumulátorként vagy közönséges elemként használni. Kisebb ugyan az energiasűrűsége, mint a modern lítium-polimer elemeknek, de a tömegéhez viszonyított teljesítményben túltesz rajtuk. A nanoszerkezetű csövek nagyon gyorsan képesek leadni az energiát. Amit egy hagyományos akkumulátor órák alatt végez el, arra ez egy perc vagy akár néhány másodperc alatt képes.

 

Ezt a technikát tengeralattjárókban, tankokban az USA-ban, a Távol-Keleten már alkalmazzák, Európában azonban eddig nem terjedt el. Az EU azért is támogatja az ezzel kapcsolatos kutatásokat, hogy segítségükkel a haditechnikán kívül a civil világ számára is hasznos eszközöket fejlesszenek. Az Aire Plusz például a repülőgépgyártást akarja forradalmasítani vele, de a hibrid autókhoz kapcsolva is jó szolgálatot tehetnek. Ma már nem utópia az olyan szuperkondenzátorral működő troli sem, amelynek nincs szüksége áramszedő felsővezetékre: a megállóban, amíg le- s fölszállnak az utasok, 20-30 másodperc alatt feltöltődik a kondenzátor, s azzal az energiával eljut a jármű a következő megállóig, ahol ismét „tankol”. Amellett, hogy ez igen költségkímélő megoldás, még a környezetet is óvja. Hasznosítható a fékezéskor keletkező energia egy része is: az ilyenkor keletkező áramot tárolhatja a szuperkondenzátor, s szükség esetén ezt a tartalék energiát fröccsként adagolhatja a járműnek. Mindennapjainkat is kényelmesebbé teheti ez a technika: olyan egyszerű használati eszközökben is alkalmazható, mint egy akkus csavarhúzó, mert a kisülések révén gyors töltés érhető el.

 
A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Az OMV 2025 végéig csaknem 50 ultragyors töltőpontot ad át az országban

Magyarországon már 15 helyszínen lehet igénybe venni az OMV új gyorstöltőit és további 12 töltőhely kiépítésén dolgoznak, ezek befejezése az év végéig várható; a cég 2025 év végéig csaknem 50 ultragyors töltőpontoz ad át - közölte az OMV Hungária Kft. az MTI-vel.