Megdőlt a napelemes autók sebességrekordja

Az ausztráliai University of New South Wales egyetem mérnökcsapata másfél éves fejlesztés után elkészült a Sunswift IVY nevű napelemes autó prototípusával, ami már az első tesztútján megdöntötte a napenergia-hajtású autók sebességi világrekordját írja az index.hu.

A rekordkísérlet az ausztrál haditengerészet egyik bázisán Nowrában történt, a Guinness rekordok könyvének ellenőrei előtt. A kísérlettel órákat kellett várni, mert felhős volt az ég, de végül kisütött a nap, és az optimális körülmények között az autó 88 km/óra tempót ért el, és tartotta azt egy kilométeren át. Ezzel simán megelőzte az eddigi rekordert, a General Motors Sunracer fantázianevű kísérleti járművét, ami 1987-ben állította fel az előző, 78 km/órás csúcsot.
A háromkerekű Sunswift IVY szénszálas műanyagból készült, így a tömege csupán tizede egy normál autóénak. A fejlesztése és megépítése 280 ezer dollárt (56 millió forint) emésztett fel. Szilíciumalapú napelemeket használ, amelyek valójában már elavult technológiának számítanak, de a modern, gallium-arzenid alapú napelemek, amelyek például a műholdak energiaellátását adják, túl drágák voltak az ausztrál mérnököknek.

A rekorddöntés titka a hatékony energiafelhasználás volt, a jármű légellenállását a minimumra szorították, és a napelemek által termelt energia 98 százalékát sikerült a motornak mozgási energiává alakítani. Az autó teljesítménye mindössze 1050 watt volt a rekorddöntésnél, ami nagyjából egy kenyérpirítóéval egyenértékű.
Alapállapotban a Sunswift IVY akkumulátorról üzemel (ezt töltik folyamatosan a napelemek), de a rekordkísérletre ezt kivették belőle, és csak a napelemek pillanatnyilag termelt energia hajtotta az autót.
Építői úgy tekintenek a világcsúcstartó járműre, mint egy forma1-es versenyautóra – a sorozatgyártásának, vagy a mindennapi használatának nincs sok értelme, de az alkalmazott technológiáit átveheti az autóipar, hogy hatékonyabb, környezetbarát autókat hozzanak létre.

Ajánlott tartalom

A Scania újabb megoldásokkal bővíti elektromos tehergépkocsi kínálatát

Két új elektromos meghajtás és 6×4-es bogie kialakítás az extra vontatóerő érdekében.