Megéri telepíteni a függőleges forgástengelyű szélerőműveket

A függőleges tengelyű szélkerekek egységnyi területen több energiát képesek termelni, mint hagyományos társaik - következtették ki amerikai kutatók.

A mai szélerőművek nagy hátránya, hogy a levegőáramlatok miatt egymástól nagy távolságban lehet csak telepíteni őket: ennek megfelelően alakul területigényük, illetve a környezet- és zajterhelés mértéke is.
A kaliforniai műszaki intézet munkatársai szimulációkkal kimutatták, hogy a piacon már megtalálható, függőleges tengelyű szélkerekek, amelyek telepítéskor jóval közelebb kerülhetnek egymáshoz, területegységenként akár százszor több energiát is képesek előállítani a jelenlegieknél.
A Der Standard című osztrák lap internetes kiadása (www.derstandard.at) szerint a halrajok elemzéséből merítő koncepciót tesztlétesítményeken kívánják most megvizsgálni.

Az alternatív szerkezetnél arra kell ügyelni, hogy az egymás felett elhelyezkedő szélkerekek forgásiránya egymással ellentétes legyen. Így a rotorok által keltett levegőáramlat a szomszédos egységek javára válik. Itt jönnek a képbe a halak: a raj egyes tagjai ugyanis úgy helyezkednek el, hogy a két előttük úszó hal vízörvénye maga után húzza őket – ezt már a hetvenes években sikerült megállapítani.
A függőleges forgástengelyű szélerőművek ötlete sem új keletű, csak nem fejlesztették tovább, mivel az oldalról érkező szél csupán a talajjal párhuzamosan forgó rotorok egynegyedét érte el. Ennek megfelelően energiahozamuk is elmaradt a szokásos, vízszintes forgástengelyű szélerőművekétől, amelyek akár a szél felét is energiává képesek átalakítani.

Egységnyi területre vetítve azonban a mai létesítmények már korántsem olyan hatékonyak: 100 méteres rotorlapátok esetében például egy kilométeres távolságnak kell lennie két erőmű között.
Így újra előkerült az alternatív modell.

Ajánlott tartalom

Drónok az építőiparban – A jövő elkezdődött

A dróntechnológia robbanásszerű fejlődése alapjaiban rengeti meg az építőipart; ez a folyamat korántsem a távoli jövő zenéje, hanem a kézzelfogható jelen. Míg néhány éve ezeket az eszközöket csupán drága játékszereknek vagy a marketing látványos kiegészítőinek tekintették, mára a kivitelezés, a felmérés és a tervezés elengedhetetlen műszereivé váltak. A pilóta nélküli légi járművek (UAV) alkalmazása drasztikusan növeli a hatékonyságot, jelentősen csökkenti a költségeket, és olyan adatpontosságot garantál, amelyre a hagyományos geodéziai módszerekkel aligha, vagy csak sokkal lassabban lenne lehetőség.