Megérkezett hazánkba az első CNG-s Iveco Stralis

Végre megérkezett Magyarországra az Iveco méltán népszerű fölgázüzemű nyerges vontatója: az Iveco Stralis Natural Power.

Napokon belül szolgálatba áll leendő tulajdonosánál. Ennek a járműkategóriának hazánkban ez a vontató az első képviselője. Valószínűnek tartjuk azonban, hogy az első fecskét hamarosan követi a többi is. Hogy miért gondoljuk ezt, az a továbbiakból kiderül. Annak a jelentőségét, hogy végre Magyarországon is forgalomba áll egy ilyen nyerges vontató, nem nagyon tudjuk eltúlozni. Ez az a járműkategória, amire eddig is a legnagyobb volt az érdeklődés ügyfeleink részéről. Egy korábbi gázolaj üzemű nyerges vontató kiváltása CNG üzeművel ugyanis a személygépkocsikhoz, furgonokhoz képest a többszörös fogyasztás miatt többszörös megtakarítást is jelent, írja a cngport.hu.

Gódor Mária, a Delta Truck Kft. kereskedőjének elmondása szerint a vevő a CNG-s Iveco Daily-kkel szerzett kiváló tapasztalatok megszerzése után döntött a CNG-s nyerges vontató megvásárlása mellett. Bár a CNG-s Stralis kb. 20-25.000 Euróval többe kerül, mint egy hasonló dízel jármű, és alapkiépítésben, bővítés nélkül a hatótávolsága is csak tankolásonként 350 km körül alakul, az olcsóbb üzemeltetés bőségesen kárpótolhatja ezért a vevőket. A sokakat érdeklő szervíz intervallumokról Gódor Mária elmondta, hogy ezt a CNG-s Stralist 80.000 kilométerenként kell kötelezően szervizelni, ami némileg kevesebb, mint a dízel járművek szerviz intervalluma.

Az Iveco Stralis Natural Power 330 – CNG
A vontatót 8 literes Iveco Cursor CNG motor hajtja, 330 lóerős teljesítménnyel. Üzemanyag tartályai kb. 120 kg CNG üzemanyag befogadására elegendőek. Ebből ered a viszonylag alacsony hatótáv, mindennek oka pedig a CNG közel nyolcszoros térfogat-igénye a gázolajjal összehasonlítva. A vontató belső kialakítása egyébként semmiben sem különbözik a többi Iveco Stralisétól, a megszokott műszerfal és kezelőszervek várják a gépkocsivezetőt. Az üzemanyagjelző természetesen ittt nem litereket mér, hanem a fennmaradó gáznyomást, de jelentését tekintve nincs különbség.

-

Mikor alkalmazható?
Nyilvánvaló, hogy a kis hatótáv és a viszonylag alacsony motorteljesítmény (330 lóerő, a dízel Stralisok 5-600 lóerejével összehasonlítva) miatt ez a vontató nem minden munkakörben használható.

Ha viszont naponta a telephelyre visszatérő terítő járatról van szó, amely a központba való visszatérésig maximum 350 kilométert tesz meg, valamint a telephelyen, annak közelében vagy a jármű útvonalán nagy teljesítményű CNG töltőállomás üzemel, úgy mindenképpen ez a nyerő választás. Üzemeltetési költségei ugyanis jóval alacsonyabbak, mint dízel társaié.

Mikor térül meg?
Gyors számítást végeztünk, hogy egy ilyen jármű körülbelül mikor térül meg a tulajdonosának.

Itt jegyezzük meg, hogy hasonló teljesítményű dízel jármű kb. ugyanannyi litert fogyaszt gázolajból, mint ahány kilogrammot CNG-ből. A CNG-s projektek megtérülésének a kulcsa mindig az árkülönbség a kétféle üzemanyag között. Az összehasonlításban elméletileg egy hasonló dízel jármű üzemeltetéséhez képest való megtakarításokat számoljuk ki.

1. a jármű felára

Legyen ez nettó 22.000 EUR, azaz 290-es Forint árfolyamon 6.380.000 Ft

2. fogyasztás

35 liter / 100 km gázolaj, illetve 35 kg / 100 km CNG fogyasztást feltételeztünk a számítások során.

3. az üzemagyag ára

A gázolaj árát hosszú távon bruttó 410 Ft-nak, nettó 323 Ft-nak vesszük

Itt kétféle adattal számolunk:
CNG eladási ár Szegeden a GDF Suez kútján: bruttó 290, nettó 228 Ft
CNG önköltségi áron saját töltőállomásról: bruttó 230, nettó 181 Ft

4. megtakarítás 100 kilométeren

Szintén kétféle árral számolva:
35 x (323 – 228) = 3.325
35 x (323 – 181) = 4.970

5. megtakarítás 100.000 kilométeren

A kétféle árral számolva:
1000 x 3.325 = 3.325.000 Ft, a GDF Suez-nél tankolva
1000 x 4.970 = 4.970.000 Ft, saját töltőállomáson tankolva

A vontató tehát minimum nettó 3,3 millió Ft-tal kevesebb üzemanyaggal is beéri 100.000 kilométerenként, ha azonban saját töltőállomásunk van, akkor a megtakarítás már 5 millió Ft. Ezt kell összevetni a vontató kb. 6,4 milliós felárával.

Mivel az ilyen autók jellemző futásteljesítménye bőven 500.000 kilométer felett van, így ezt is kiszámoljuk:

6. megtakarítás 500.000 kilométeren

A kétféle árral:
16.625.000 Ft a megtakarítás a GDF Sueznél tankolva
28.850.000 Ft a megtakarítás saját töltőállomásról tankolva

Hangsúlyozzuk, hogy egyetlen járműről van szó. Több Iveco Stralis CNG üzemeltetésével megsokszorozhatjuk ezt a megtakarítást.

A számítások helyességének egyetlen feltétele, hogy a földgáz köbmétere és a gázolaj literje közötti különbség Forintban ne csökkenjen a projekt időtartama alatt. Mindkét energiahordozó párhuzamos, egyforma százalékos áremelkedése csak javítja a megtérülést.

A fentiekből is látható, hogy nem véletlenül számítunk arra, hogy sok hasonló vontató és teherautó lesz egyszer Magyarország útjain is, Nyugat-Európához hasonlóan.

Ajánlott tartalom

Folyamatosan nő az elektromos autók akkumulátorának élettartama

A hatótávolság után a legnagyobb aggodalmat az akkumulátorok élettartama jelenti azoknak, akik fontolgatják, hogy elektromosra cserélik hagyományos üzemű autójukat: a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint azonban feleslegesen, mivel megfelelően töltve egy akkumulátor akár két-háromezer ciklust is kibír a teljesítmény csökkenése nélkül, 10-15 éves folyamatos használattal.