Hatvan busz és teherautó számára elegendő üzemanyagot termel naponta Bécs első zöldhidrogén- üzeme © Wien Energie / Christian Hofer

Megkezdte működését Bécs első zöldhidrogén- üzeme

Hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta Bécs első zöldhidrogén-üzeme, amely a napokban kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használnak.

Hibrid napelemes rendszerek akkumulátorral, elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen! (x)

2022 novemberében kezdték építeni és tízmillió euróba került a Wien Energie és a Wiener Netze
zöldhidrogén-üzeme, amely április elején kezdte meg működését a bécsi Simmeringben. Az osztrák
főváros első ilyen üzeme óránként 54 kilogramm hidrogént állít elő – kizárólag nap-, szél- és vízenergia
felhasználásával. A napi 1.300 kilogrammnyi zöldhidrogén hatvan busz és teherautó megtankolására
elegendő.

A zöldhidrogén-üzem a PEM-elektrolízisen alapul, vagyis egy speciális, protoncserélő membránt
használnak az elektrolízis során, hogy elektromos áram segítségével oxigénre és hidrogénre válasszák
szét a vizet. A folyamat során keletkező oxigén közvetlenül a levegőbe kerül, a hidrogént pedig sűrítik,
így egyszerre helytakarékosan tárolható és szállítható is. Az üzem mellett működik egy hidrogénkút is –
ez Bécs második hidrogénkútja. Az üzem teljesítménye 3 megawatt és már zajlanak az előkészületek,
hogy az itt termelt hidrogént be lehessen táplálni a bécsi földgázhálózatba.

A Wien Energie – a világon elsőként – tavaly már tesztelte, miként lehet egy működő erőmű esetében
hidrogénnel dúsítani a földgázt. A donaustadti erőműben zajló kísérletnél kiderült, már akkor évi 33 ezer
tonnányi szén-dioxidtól lehet megkímélni a környezetet, ha 15 százaléknyi hidrogént adnak a
földgázhoz. De nemcsak az ipar, hanem a szállítmányozás és a közlekedés terén is nagy lehetőségeket rejt az új üzemanyag és az új üzem. Itt tankolja járműveit az IKEA és a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener
Linien is. A közlekedési vállalat 2021 óta tesztel hidrogén-buszokat, 2025-től pedig tisztán
zöldhidrogén-üzemű buszokra állítja át a 39A járatot. Az emelkedőkkel és gyakori megállókkal tarkított
vonalon jövő évtől tíz portugál gyártmányú, akadálymentes CaetanoBus szállítja majd az utasokat.
Az osztrák főváros célja, hogy 2030-ra Ausztria keleti részében a hidrogén előállítás és -felhasználás
meghatározó szereplőjévé váljon és a teljes értékteremtési láncot lefedje az előállítástól a raktározáson
és elosztáson át a felhasználásig.

Ajánlott tartalom

Új elektromos buszok érkeznek Budapestre 2026-tól

Hetven korszerű, környezetbarát, alacsonypadlós, légkondicionált, teljesen elektromos meghajtású autóbusszal bővül a budapesti járműpark 2026 tavaszától - közölte a Budapesti Közlekedési Központ csütörtökön az MTI-vel.