Bár most még kevésbé látszik a tendencia, de a közeljövőben egyre több elektromos autó fogja az országutakat szelni: néhány évtizeden belül a világon 10 autóértékesítésből 3-4 elektromos autó lehet.

Meglepő ország változtatja meg az autózásról alkotott képünket

Bár most még kevésbé látszik a tendencia, de a közeljövőben egyre több elektromos autó fogja az országutakat szelni: néhány évtizeden belül a világon 10 autóértékesítésből 3-4 elektromos autó lehet.

Ráadásul vannak olyan országok, amelyek már most elhatározták, hogy a benzin- és dízel hajtású autókat végképp száműzik a piacról. Meglepő módon ilyen ország India is, ahol a kormány azt várja, hogy 2030-ra a forgalomban csak elektromos autók lesznek. Az biztos, hogy hamarosan egy új korszak köszönt ránk, amire már az olajvállalatok is kezdenek felkészülni.

MIT LÉPNEK A VILÁG OLAJGYÁRTÓI AZ ELEKTROMOS AUTÓK TERJEDÉSÉRE?

Az elektromos autók egyre nagyobb teret hódítanak maguknak, az előrejelzések szerint 2030-ra a mostani elhanyagolható 1%-os szintről akár 30%-ra is növekedhet az arányuk az autó értékesítéseken belül. Emellett azt látjuk, hogy néhány fejlődő országtól várják az elektromos autók iránti kereslet nagy részét, például csak a kínai piac adhatja a világ értékesítésének harmadát 2030-ra. Európa és az USA messze lemaradhat, bár jelenleg még a norvégok állnak az élen, itt az autóértékesítésen belül már most 23%-os az elektromos meghajtásúak aránya.

Az elektromos autók kérdése természetesen a nagy olajipari cégeket sem hagyja érintetlenül, mivel egyre inkább azon vannak, hogy olyan stratégiát dolgozzanak ki, amivel ebben a környezetben is talpon tudnak maradni. A „peak oil” kérdésköre ma már a legnagyobb olajvállalatok között sem vitás, hiszen a hosszú távú előrejelzéseikben egyre többen látják be, hogy az olaj iráni kereslet alább fog hagyni.

A várakozások szerint a fekete arany iránti kereslet 2030 után stagnálni fog, sőt az erőteljesebb csökkenés is szerepel a forgatókönyvekben. Emellett az olajcégek elemzői is azt jelzik előre, hogy az elektromos autók penetrációja 30% környékén lesz a következő évtizedben.

Ezt elősegíti, hogy az elektromos autók versenyképes árba kerülnek a benzines vagy dízeles társaikhoz képest. Az elektromos autó gyártási költségének mintegy felét kitevő akkumulátorok ára 20%-ot zuhant az utóbbi évben, ami lejjebb tudta hozni az autók árát.

Éppen ezért több cég komoly erőfeszítéseket tesz a tiszta energiák terén, mint a hidrogén meghajtású autók (a Shell és a Total mintegy 10,7 milliárd dollárt öl ilyen projektekbe), de néhányan kezdenek nyitni az elektromos autók felé is.

EGY ORSZÁG, AHOL CSAK ELEKTROMOS AUTÓKAT AKARNAK AZ UTAKON

Az olyan országokban, mint Kína nagy szükség is van a tiszta energiára az irdatlan mértékű légszennyezés miatt, ezért a kormány igen komolyan kezdte támogatni az elektromos autók elterjedését. Ugyanakkor a másik fejlődő óriás, India is csatlakozott a táborhoz, és a kormány egyenesen a 100%-os elektromosautó-használatot tűzte ki célul 2030-ra (a hivatalos adatok szerint itt is nagy fenyegetést jelent a légszennyezés, évente 2,3 millió ember hal meg emiatt). Ezzel a vállalással valószínűleg India lehetne az első ország, ahol csak elektromos autók vannak forgalomban. A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.