Hadd ismételjem önmagamat: szigorú matek következik, négy alapművelettel. A kisember matekja. A kisemberé, aki olcsón szeretne autózni. Vagyunk ezzel így páran, nem?

Van menekvés a benzinadó elől? 2. rész

Hadd ismételjem önmagamat: szigorú matek következik, négy alapművelettel. A kisember matekja. A kisemberé, aki olcsón szeretne autózni. Vagyunk ezzel így páran, nem?

És gondolom, cikkem első részének megjelenése óta csak többen lettünk. Hisz közben kiderült, hogy a be nem következett balesetek után is adóznunk kell. Továbbá az is kiderült, hogy a lízingelt autók áfáját visszaigényelhetik a cégek – mindez kb. negyvenmilliárdot visz el a költségvetésből. Igaz, közben nő a cégautók adója is, véletlenül úgy, hogy mintegy negyvenmilliárddal nőjön a büdzsé bevétele. Ám engem csak a saját büdzsém érdekel. Illetve, ha már el kell költeni a pénzt, azon töröm a fejem, hogyan lehet ezt úgy megtenni, hogy minél kevesebb legyen benne a feleslegesen befizetett adó. És minél több legyen az energiatartalma, elvégre ettől mozog az autó. A cikk első epizódjában a benzint és a gázolajat végeztem ki, akit érdekel, ide kattintva elolvashatja.

 
A benzin és a gázolaj első épelméjű alternatívája az LPG, alias Liquified Petroleum Gas, népi nevén PB-gáz. Valójában 95 százalékban tényleg propán és bután, meg akad pár százalék egyéb szénhidrogén. Lényegében ugyanaz, mint amit a PB palackba töltenek, csak kevesebb benne a szennyeződés. Amúgy a kőolajlepárlás mellékterméke, amit régen egyszerűen elégettek a finomítók messzire világító fáklyáiban. Ma már ilyet nem illik. Vagy csak olyan későn, amikor már mindenki alszik. Az LPG előnye, hogy viszonylag sűrűn találni kutat, azaz valóban megvásárolható. Amúgy cseppfolyósítva szállítják, így praktikus. Értelemszerűen literre adják a kúton, mint a benzint. Tessék megkapaszkodni, az ára literenként 200-220 forint között van. Sajna az LPG literében még kevesebb a dinamit: az előző cikket olvasók tudják, hogy egy liter gázolaj 84 deka, a benzinből ugyanennyi 76. Ha az LPG-ből egy litert a mérlegre teszünk, csak 53-56 dekát fog mutatni. Ajaj. Visszatérve a gonosz fizikusok világához, ők kilóra adják meg az anyagok fűtőértékét.

 
És hiába minden, az LPG fűtőértéke hiába több picivel, mint a benziné, literre vetítve meglehetősen rosszul állunk. Az LPG-vallás papjai sokszor jönnek azzal, hogy az autógáz oktánszáma jóval nagyobb, mint a benziné (akár 105 is lehet), ennek önmagában semmi jelentősége. A motor 95-ösre van méretezve, több energiát ettől még nem tudunk kiszedni belőle, maximum egy jól áthangolt turbós motorral. Kiszámolgattam a kis táblázat rubrikáit, és megdöbbentem. Az LPG-n meglepően kevés a jövedéki adó. Persze áfa van, de ezt nem lehet megkerülni. Mindenesetre az autógáz Robin Hood-szemszögből egészen kiváló, mivel az energiatartalmára vetítve nagyon kevés adót tartalmaz az ára.

 
A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Májusban 63 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett zöldautók száma Magyarországon

Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) adatközlése szerint az elmúlt hónapban a viszonylag kis darabszámokat produkáló Horvátország és Málta után, Dániával holtversenyben a kontinensen a harmadik legnagyobb arányban, 63 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett zöldautók száma Magyarországon - tette közzé az Energiaügyi Minisztérium csütörtökön a Facebook oldalán.