Brit kutatók szerint a napelemes ingatlanok 5,5-7,1%-os árprémiumot érnek el.
Ausztráliában és Amerikában rendszeresen felmérik, hogy a napelemek hogyan növelik az ingatlanok árát, Európában viszont ritkábbak az ilyen kutatások. Szakértők egy csoportja gépi tanulási technikát használt annak felmérésére, hogy napelemekkel ellátott ingatlanok magasabb eladási árakkal járnak-e a brit ingatlanpiacon – számol be a PV Magazine. Az eredmények alapján az ilyen házak árprémiummal rendelkeznek. Abban egyetértés van, hogy az energiahatékonyság és a zöld minősítés kedvező a lakáspiacon, a kizárólag a napelemek hatására összpontosító bizonyítékok azonban viszonylag szűkösek, és az amerikai és ausztrál ingatlanpiacra koncentrálódnak. A kutatók most meta-tanuló algoritmusokat futtattak a Zoopla, az Egyesült Királyság egyik vezető ingatlanhirdetési szolgáltatójának mintegy 5 millió megfigyelésén és ingatlanadatain, valamint a kormányzati földhivatal (Land Registry) 2012-2018 közötti, fizetett áradatain (PPD). Az algoritmusokat specifikus kulcsszavakkal látták el. A mintakiválasztási eljárás során kizárták a háromnál több fürdőszobával vagy ötnél több hálószobával rendelkező ingatlanokat, a közös tetőn osztozó lakásokat, illetve a legolcsóbb és legdrágább házakat. Az egyik algoritmus azt mutatta, hogy a napelemekkel felszerelt ingatlanok 5,5 százalékos eladási árprémiumot kínálnak, de 6; 6,1 és 7,1 százalékos érték is kijött. Az eredményekből az is kiderült, hogy egyes régiókban, így Walesben és Yorkshire területén kiugróan növelték a házak árát a napelemek.
„A napelemek hatása a lakásárakra kifejezettebb a legalacsonyabb és a legmagasabb árkvintilisekben, a legnagyobb prémiumok az utóbbiakban figyelhetők meg” – írták a kutatók. „A legalacsonyabb árkvintilis esetében megfigyelt prémiumok alátámasztják a potenciális energiamegtakarítással és az alacsonyabb jövedelmű vásárlók számára az olcsóbb üzemeltetési költségek jelentőségével kapcsolatos érvelésünket” – tették hozzá.
A csapat hedonikus árképzési modellel és CEM-mel (coarsened exact matching) is végzett számításokat, az elsőt általában arra használják, hogy megbecsüljék, milyen mértékben befolyásolják az egyes tényezők az ingatlan piaci árát, a másodikat pedig megfigyelési adatoknál alkalmazzák. Ily módon 5,6, illetve 3,5 százalékos prémium jött ki. Érdemes hozzátenni, hogy az eredmények érzékenyek a használt módszerre.