A hibrid üzemű gépkocsik piaci térnyerésével ismét felerősödnek Amerikában azok a követelések, hogy mesterséges hangforrással kell felszerelni a gyanútlan járókelőkre és vakokra veszélyes túl csöndes járműveket - írta hétfőn a The Washington Times.

Mesterséges hangot a csöndes hibrid járművekbe

A hibrid üzemű gépkocsik piaci térnyerésével ismét felerősödnek Amerikában azok a követelések, hogy mesterséges hangforrással kell felszerelni a gyanútlan járókelőkre és vakokra veszélyes túl csöndes járműveket – írta hétfőn a The Washington Times.

A zajtalan hibrid autók korszaka talán a végéhez közeledik, a kiemelkedően jó fogyasztású benzin-elektromos és kizárólag elektromos hajtású kocsik hangtalan suhanása ugyanis kockázatos – mutatnak rá közlekedésbiztonsági csoportok.
A vakok érdekvédelmi szervezetei évek óta küzdenek azért, hogy a hibrid autókat mesterséges hangforrással szereljék fel. Attól tartanak, hogy a hibridek várható elterjedésével több haláleset és sérülés lesz az utakon. Az új autók eladásaiban jelenleg még csak 2 százalékot képviselnek ezek a járművek, a gyártók azonban várhatóan növelni fogják a termelést, még az üzemanyag-fogyasztási normák további szigorítása előtt.

A szövetségi közlekedésbiztonsági felügyelet egy friss tanulmányában kimutatta, hogy a hibrid járművek alacsony sebességnél kétszer nagyobb gyakorisággal lehetnek gyalogosbaleset részesei, mint a hagyományos meghajtású, hangosabb kocsik. A felügyelet egyebek mellett a lassítási és megállási, illetve parkolási helyzeteket vizsgálta. A vakok mellett az idősekre és a gyerekekre is nagyobb veszélyt jelentenek a 30 kilométer/órás sebességgel vagy annál lassabban haladó elektromos járművek.

Egyes zöld csoportok viszont ellenzik az autók hangosabbá tételét, azt hangoztatván, hogy zajosabbá válnának a lakónegyedek. Szerintük bizonyos helyzetekben valóban szükség lehet mesterséges hangforrásra, de annak bekapcsolását a vezetőkre kell bízni. A környezeti hangszennyezés ellen küzdők egy csoportja pedig azon az állásponton van, hogy a leghangosabb járművek – köztük a teherautók, buszok és motorok – lecsöndesítésével a gyalogosok hatékonyabban tudnák észlelni a közeledő járműveket.

Ajánlott tartalom

Nagysebességű oválpálya-elemet építenek a ZalaZONE járműipari tesztpályán

Várhatóan 2025 tavaszára készül el teljes egészében a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó ZalaZONE járműipari tesztpálya új része, a nagy sebességű oválpálya-elem (High-Speed Oval), amelyen 250 km/h sebességig terjedő teszteket tudnak majd végezni a szakemberek.