Metángáz üzemű autók

Az országban egyedülálló gépjárműflottát helyeznek üzembe szeptember elején Zalaegerszegen: a Zalavíz Zrt. az elöregedett, cserére szoruló benzinesgépkocsi-parkját környezetkímélőbb, metángáz üzemű gépjárműkkel váltja fel, amihez ráadásul az energiát is helyben, a szennyvíztelepen termelt szennyvíziszapból állítják elő.

Magyarországon elsőként a Zalavíz Zrt. hasznosította üzemanyagként a szennyvíziszapból keletkezett biogázt. Korábban a szennyvízből megmaradó anyagokat a szigorú szabályozások miatt tetemes összegekért szállíttatták el. A szennyvíztelep korszerűsítése tavaly augusztusban fejeződött be. A 13 milliárd forint értékű, uniós támogatással megvalósuló beruházás során közel 150 kilométeres szakaszt újítottak fel, a szennyvíztelepet pedig a legmodernebb technológiával látták el. A felszabaduló biogázból a földgázzal azonos minőségű biometánt nyernek, amely villamos energia termelésére is hasznosítható, nagy nyomáson sűrítve pedig a földgáz üzemű (CNG) gépkocsik üzemanyaga.
Az első egyedileg átalakított, CNG-vel hajtott (Compressed Natural Gas, sűrített földgáz) személygépkocsi tesztüzeme tavaly augusztusban kezdődött el. A kedvező tapasztalatok után idén szeptemberben további nyolc CNG-s kishaszongépjárművet helyeznek üzembe. Tervek szerint a flotta évről évre újabb metángázzal hajtott gépkocsikkal bővül majd.

 
A szennyvíziszaptól a CNG üzemű flottáig
Tőmondatokban így foglalható össze a szennyvíziszap és a biometán története, de a CNG-flotta üzembe helyezését közel egy évtizedes munka előzte meg. Felmerül a kérdés, hogy a viszonylag hosszú tervezési időszak alatt miként lehetett nyomon követni a technológiai újításokat, és kiválasztani a “legzöldebb”, ugyanakkor a leggazdaságosabb megoldásokat.  – Az előkészítő munkák már 2002-ben elkezdődtek, de a technológia akkoriban még messze nem tartott itt – idézi fel Arnhoffer András műszaki igazgató. – Az akkori ismeretek szerint a szennyvíztelepen keletkező biogázból a legcélszerűbb villamos energiát előállítani, a terveket is ennek alapján állították össze. A szennyvíztelep 2008-ra el is készült, ezzel egy időben elkezdődött a biogáztermelés is. A kedvezőbb közbeszerzési eljárás miatt a projekt költségvetésében maradt némi megtakarítás, így lehetőség nyílt további fejlesztésekre.

 
– A szennyvíztelep az akkori legmodernebb technológiával működött, a szennyvíziszapból áramot termeltek. Mi volt a következő lépés?
– A biogáz tisztítása! – a rövid válasz után a műszaki igazgató magyarázatot is ad. – Négy évvel ezelőtt Nyugat-Európában – főként Svédországban és Angliában – hatékony módszerek terjedtek el a gáztisztításra. A biogáz 66-70 százaléka metántartalmú, közel 30 százaléka szén-dioxid, egy-két százalékban pedig kénhidrogént és szennyezőanyagnak minősülő összetevőket tartalmaz. A biogáz tisztítása után viszont a földgázzal azonos vagy jobb minőségű, tiszta gáz keletkezik, amely kevésbé szennyezi a környezetet. A másik fontos szempont volt, hogy ezzel a technológiával jelentősen növelni lehet a biogázból villamos energiát előállító drága gázmotorok élettartamát. Ha tiszta gázt engednek a motorokba, az üzemeltetési költséget is csökkenteni lehet, így már megtérül a beruházás és segíti a környezetvédelmi törekvéseket is.

 
Egy tankolással 300-350 kilométert lehet megtenni
– Hogy lett a tiszta gázból CNG üzemanyag?
– Elkészültek a tervek a biogázból kivont szén-dioxid sűrítésére, és konkrét elképzelések voltak az értékesítésére is – folytatja Arnhoffer András. – A műszaki elképzelés ugyan helyes volt, de mire a tervek megvalósulhattak volna, a környékbeli felvevőpiac – élelmiszeripari cégek, hűtőház, baromfifeldolgozó – megszűnt, így a nagy mennyiségű sűrített szén-dioxiddal már nem lehetett mit kezdeni. A technika fejlődése azonban erre is választ adott. A tisztított biogázból kis módosítással a fölgázzal egyenértékű gázt kaphatunk, ami egyebek között a CNG-s autók üzemanyaga is. Egy tankolással 300-350 kilométert lehet megtenni, a CNG- és a benzinüzemű autó vezetése között egyébként nincs különbség…

 
A gáztisztítót Hollandiából szerezték be. Számítástechnikailag ugyan bonyolult, de gépészetileg egyszerű szerkezetről van szó. Megfelelő karbantartással és a szükséges ciklikus felújítások elvégzése mellett akár 50 évig is használható.
Ha már szóba kerül a drága gépek beszerzése – és azt is tudjuk, hogy nem olcsó az üzemeltetésük sem – önkéntelenül is felmerül a kérdés: mennyi idő alatt térül meg a beruházás. A műszaki igazgató szerint a környezetkímélőbb és gazdaságosabb üzemeltetés előnyeit felesleges bizonygatni, ezért akkor is megéri, ha “ezen kívül egy forint gazdasági haszon sincs rajta”. – Ha valaki ezt támogatás nélkül, saját pénzéből valósítaná meg, hét éven belül megtérülne a beruházás – fejtette ki, hozzáfűzve, hogy a Zalavíz Zrt. gazdasági számításokkal dönti majd el, hogy a biogázt éppen villamos energia előállításra fordítják, autóba tankolják vagy mennyiségi megosztás szerint mindkét célra használják. Megfontolandó szempont az is, hogy a jelenlegi biogáz-előállítási költségek mellett a benzinhez képest kevesebb mint harmadáron tudják tankolni az autókat.

 
– A tornyokat, a téli időszakban a kazánokat évek óta a szennyvíziszapból nyert biogázzal fűtik, a biogázból nyert biometán – tiszta gáz – felhasználási lehetőségét pedig bővíteni lehet – sorolja a lehetőségeket Arnhoffer András.
Mint hangsúlyozza, a szennyvíziszap kifogyhatatlan, mindig lesz utánpótlás.  – A körforgás sem zárul le a biogáztermeléssel, mert a kezelt, tápanyagban dús szennyvíziszap a mezőgazdaságban tovább hasznosítható. Ma már egyre több környékbeli gazdálkodó ismeri fel, hogy lényegesen olcsóbb, ha műtrágya helyett – természetesen a jogi korlátozások szigorú betartásával – szennyvíziszapot használ. Jogszabály rögzíti, hogy a szennyvíziszap nem alkalmazható közvetlen fogyasztásra termelt növényeknél – például paradicsom – vagy paprikaültetvényeken -, de jól hasznosítható a kukoricaföldeken. Tíz évvel ezelőtt még borsos árat kellett fizetni a gazdáknak, hogy befogadják, a termőföldjeikre engedjék a szennyvíziszapot, most már csak a szállítási költségeket kell fizetni. Öt éven belül akár “eladhatóvá” is válhat – fejezi be a gondolatsort a műszaki igazgató.

Ajánlott tartalom

A Scania újabb megoldásokkal bővíti elektromos tehergépkocsi kínálatát

Két új elektromos meghajtás és 6×4-es bogie kialakítás az extra vontatóerő érdekében.