Mi értelme napelemet szerelni autókra?

Ahogy terjednek az otthoni napelemek és az elektromos járművek, egyre több autós képes otthon is ellátni energiával autóját.

A járművek tetejére telepíthető napelemeket azonban valamiért még mindig sok kétkedés fogadja. Bár egyelőre egy-két kísérleti autót leszámítva a napelemes tetők még nem képesek teljesen feltölteni az elektromos autókat, a technológia így is sokat fejlődött az évek során – írja a Clean Technica. Az egyetemek és vállalatok már évtizedek óta kísérleteznek az akkumulátoros-napelemes járművekkel, sok csoportnak pedig kifejezetten biztató eredményeket is sikerült elérnie ezen a területen. A Toyotának például van egy Prius Prime prototípusa, amelynél a napelem megfelelő körülmények között akár napi plusz 43 kilométer hatótávot is tud biztosítani. A Sono Motors technológiája ezzel szemben egy Németországban tipikusnak számító napsütéses napon extra 30 kilométert adhat. Ilyen hatótávolság ugyan a többségnek önmagában kevés lehet, azért így is akadnak autósok, akiknek az igényét ez már kielégítheti.

Érdekes módon ugyanakkor nem csupán a szakértők kísérleteznek hasonló rendszerekkel: sokan otthon próbálnak napelemeket telepíteni járműveikre. Ezek a megoldások gyakran bonyolultabbak és költségesek, mint a hivatásosok fejlesztései, ennek ellenére izgalmas látni, hogy milyen eredményekre is képesek a járműtulajdonosok. Az amerikai Sam Elliot például Nissan LEAF-jéhez készített egy speciális rendszert. A jármű akkumulátora már nem elég jó, ezért a kocsi hazafelé gyakran leállt, ekkor jött az ötlet, hogy napelemekkel javíthatna a helyzeten. A paneleknek köszönhetően némi plusz kilométert sikerült kicsikarnia a járműből, mellyel így már képes hazaérni. A férfi rendszere folyamatosan fejlődik, fontos azonban kiemelni, hogy a töltés egyelőre nem túl egyszerű, mert képtelen a napelemekből származó energiát közvetlenül az autó akkumulátorába juttatni.

Sam nincs egyedül, egyik ismerőse, egy bizonyos James, egy Chevy Volt napelemesítésével kísérletezik. A projekthez egyedi áramkörre és egyéb speciális megoldásokra volt szüksége. A hivatalos és a barkácsolt napelemes járműveknek ugyan még sokat kell fejlődniük, az már most látható, hogy van lehetőség az ilyen autókban. Mivel a panelek nagysága valószínűleg meghatározó lesz a megtermelt energia szempontjából, elképzelhető, hogy a hasonló modellek tele lesznek pakolva napelemekkel, parkolás során pedig további panelek emelkedhetnek majd ki az autókból.

Ajánlott tartalom

Romániában az idén várhatóan 10 százalékkal nő az új járművek eladása az autógyártók becslése szerint

Romániában várhatóan 10 százalékkal 140 ezerre fog nőni az új eladott járművek száma az idén a tavalyi évhez képest - közölte csütörtökön a romániai autógyártók és -importőrök egyesülete (APIA).