Mi lesz veled autógáz?

Az Országgyűlés 2012. július 10-én módosította a jövedéki adóról szóló 2003. évi CXXVII. törvényt. Ez a módosítás az alkoholok és dohánygyártmányok jövedéki adójának emelése mellett jövő májusig két lépésben duplájára emeli az autógáz jövedéki adóját.

Az MPE Elnöksége sajnálattal veszi tudomásul az autógáz jövedéki adójának megemelését, különösen azért, mert a törvényjavaslat indoklása több helyen az autógázra nem érvényes megállapításokból indul ki. Az indoklásban ugyanis a következők olvashatóak: „Az adómérték-emelés olyan termékekhez kötődik, amelyek fogyasztása fokozott egészségkockázatot jelent…”, továbbá „Fontos összefüggés, hogy valamennyi adómérték-emeléssel érintett termék fogyasztása egészségkockázatot hordoz…” Az autógázt illetően ezek a megállapítások nem helytállóak. Az autógázzal üzemeltetett járművek a hagyományos üzemanyagokkal (benzin, gázolaj) működőkhöz képest bizonyítottan kevesebb káros anyagot (CO2, NOX, korom) bocsátanak ki. Az autógáz kisebb környezetterhelése az oka annak, hogy az autógáz jövedéki adója az EU országaiban jelentősen alacsonyabb, mint a benziné, hiszen a rövidtávú adókiesést az egészségügyi kiadások közép- és hosszú távú csökkenése többszörösen kompenzálja. Az autógáz és a hagyományos üzemanyagok adójának közelítése bár növeli az adóbevételt, lassítja a környezet szempontjából előnyösebb gázos autók számának növekedését.

Az MPE Elnöksége jobb megoldásnak tartja, ha a PB-gázhoz kötődően az állami bevételek növelésére más forrásokból kerül sor. Például a PB-gáz ágazat fekete és szürke szereplői által be nem fizetett adók és díjak meghaladják a jövedéki adó most elhatározott emeléséből várható többletbevételt. Az MPE Elnöksége reményét fejezi ki arra, hogy a felügyelő hatóságok képesek megtenni a szükséges lépéseket a PB-gáz piac kifehérítése érdekében. Ezáltal megszűnne az a fennálló helyzet, hogy egyrészt a jogkövető magatartást tanúsító, az összes kivetett adót maradéktalanul megfizető vállalkozások versenyhátrányban vannak a piacon, másrészt a költségvetés az autógáz jövedéki adójának emeléséből származónál nagyobb bevételtől esik el – emellett egyéb kedvező hatások, mint pl. a fogyasztói biztonság növekedése is elérhető.

Az autógáz (mint azonnal rendelkezésre álló alternatíva) további térnyerése nélkül nehezen teljesíthetők a klímavédelem érdekében és a károsanyag-kibocsátás csökkentésében vállalt nemzetközi kötelezettségeink is, az autógázzal működő autók terjedését ezért is inkább támogatni kellene. Az MPE Elnöksége a német minta átvételét javasolja, miszerint az autógáz jövedéki adójának emelését hosszú időre, törvényben garantálva fagyassza be a magyar kormány is annak érdekében, hogy az autógázra váltást ösztönözze, az autótulajdonosok beruházásának megtérülését megvédje.

Ajánlott tartalom

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái fejlesztésébe

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái további fejlesztésébe, célja a mesterséges intelligencia és az autóipar rendszereinek összehangolása, és ez által a mindennapi autózás kényelmesebbé, biztonságosabbá tétele - közölte a kínai autógyártó abból az alkalomból, hogy átadták a márka tízmilliomodik, új energiákkal hajtott modelljét tulajdonosának.