Mi történik hidegben az elektromos autókkal?

Elektromos autókat néhány területen teljesen másképpen kell használnunk, mint a hagyományosakat. Speciálisan télen.

Az olyan szélsőséges időjárásban, mint a téli nagy hidegek, az elektromos autók simán tudnak teljesíteni – elég csak megkérdezni a norvégokat, akinél az eladott új autók kétharmada már elektromos modell, írta a treehugger.com. Ez viszont nem azt jelenti, hogy nem érdemes a mínuszokban extrán felkészülni a kihívásokra, ezek ugyanis mások, mint egy hagyományos, benzines vagy dízel autó esetében. Ha az elindulásról beszélünk, az elektromos autók még előnyben is vannak a hagyományos kocsikhoz képest: utóbbiaknak ugyanis a nagy hidegben egy egész összetett rendszert kell elindítaniuk, míg az elektromos autóknak csak az elektronikát kell beindítani. Ilyen szempontból az elektromos járművek sokkal megbízhatóbbak, mint a benzinesek. A hatótávolság azonban – csakúgy, mint a benzines kocsiknál – az elektromos autóknál is csökken, ha egy bizonyos hőfok alá csökken a hőmérséklet. Mínusz 5-6 Celsius-foknál a benzines és dízeles kocsiknak 10-33 százalékban csökken az üzemanyag-hatékonyságuk a 25 Celsius-fokos hőmérséklethez képest. Az elektromos autóknál mindez mindössze 12 százalékos csökkenést jelent. Persze mindkét esetben sokat számít az például, ha járatjuk a motort egy kicsit a fűtés miatt, ilyenkor még tovább csökken a hatékonyság.

Hőmérsékletszabályozás

Az elektromos autók hátrányba kerülnek a hagyományos kocsikkal szemben azért, mert a fűtéshez nem a motor melegét, hanem külön elektromos fűtést használnak – ez azonban csak akkor igaz, ha konkrétan a fűtésre elhasznált energiát vesszük. Egész évre vetítve a benzines kocsik még mindig rosszabb üzemanyaghatékonysággal rendelkeznek. Hosszú távon ez még mindig az elektromos kocsik előnyére szolgál, még úgy is, ha a fűtést számításba vesszük.

Lassul a töltési sebesség

Ha nem fedett, szigetelt helyen töltjük az autót, hanem kint a hidegben, egyszerű fizika, hogy az akkumulátor vezetőképessége csökken, így tovább tart feltölteni a kocsit, mint a melegebb hónapokban. Ugyanez vonatkozik a visszatápláló fékezésre is, amelynek lényege annyi, hogy a jármű lendületének egy része visszaforog elektromos áram formájában az akkumulátorba. A hidegben ez is kevésbé hatékony, így a töltésnél fokozottan oda kell figyelni arra, milyen az időjárás, és hány fokot mutat a hőmérő.

De hogyan tudod maximálisan kihasználni az elektromos autódat a hidegben is?

Melegítsd fel az autót akkor, amikor még a töltőn van – így nem kell az akkumulátort használnod arra, hogy egy kis meleget csiholhass az utastérbe a mínuszok idején. Ily módon a hálózat elektromos áramát használod a jármű fűtésére, nem pedig az autó akkumulátorát. A kocsi applikációjával előre időzítheted a töltési munkamenetet, hogy az közvetlenül az utazás előtt érjen véget. Így az akkumulátor már felmelegszik a töltéstől, és hatékonyabb lesz. Csak akkor használd a fékeket, ha teljesen meg akarsz állni, egyébként hagyd, hogy a visszatápláló fékezés tegye a dolgát, és lelassítson. Így áramot is generálsz, még akkor is, ha hidegben kevesebbet, mint a melegben. Mivel az elektromos autók leginkább városi közlekedésben remekelnek, az autópályán inkább haladj lassabban, mint száguldozz – így kimaxolhatod a kocsi képességeit anélkül, hogy feleslegesen áramot veszítenél.

Ajánlott tartalom

A GTKB Ganz fejleszti buszgyártási képességét

A GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. fejleszti buszgyártási képességét, egyebek közt új innovatív vezérlőrendszert hoz létre a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (Ginop) Plusz forrás felhasználásával - közölte a társaság az MTI-vel.