Mi történik hidegben az elektromos autókkal?

Elektromos autókat néhány területen teljesen másképpen kell használnunk, mint a hagyományosakat. Speciálisan télen.

Az olyan szélsőséges időjárásban, mint a téli nagy hidegek, az elektromos autók simán tudnak teljesíteni – elég csak megkérdezni a norvégokat, akinél az eladott új autók kétharmada már elektromos modell, írta a treehugger.com. Ez viszont nem azt jelenti, hogy nem érdemes a mínuszokban extrán felkészülni a kihívásokra, ezek ugyanis mások, mint egy hagyományos, benzines vagy dízel autó esetében. Ha az elindulásról beszélünk, az elektromos autók még előnyben is vannak a hagyományos kocsikhoz képest: utóbbiaknak ugyanis a nagy hidegben egy egész összetett rendszert kell elindítaniuk, míg az elektromos autóknak csak az elektronikát kell beindítani. Ilyen szempontból az elektromos járművek sokkal megbízhatóbbak, mint a benzinesek. A hatótávolság azonban – csakúgy, mint a benzines kocsiknál – az elektromos autóknál is csökken, ha egy bizonyos hőfok alá csökken a hőmérséklet. Mínusz 5-6 Celsius-foknál a benzines és dízeles kocsiknak 10-33 százalékban csökken az üzemanyag-hatékonyságuk a 25 Celsius-fokos hőmérséklethez képest. Az elektromos autóknál mindez mindössze 12 százalékos csökkenést jelent. Persze mindkét esetben sokat számít az például, ha járatjuk a motort egy kicsit a fűtés miatt, ilyenkor még tovább csökken a hatékonyság.

Hőmérsékletszabályozás

Az elektromos autók hátrányba kerülnek a hagyományos kocsikkal szemben azért, mert a fűtéshez nem a motor melegét, hanem külön elektromos fűtést használnak – ez azonban csak akkor igaz, ha konkrétan a fűtésre elhasznált energiát vesszük. Egész évre vetítve a benzines kocsik még mindig rosszabb üzemanyaghatékonysággal rendelkeznek. Hosszú távon ez még mindig az elektromos kocsik előnyére szolgál, még úgy is, ha a fűtést számításba vesszük.

Lassul a töltési sebesség

Ha nem fedett, szigetelt helyen töltjük az autót, hanem kint a hidegben, egyszerű fizika, hogy az akkumulátor vezetőképessége csökken, így tovább tart feltölteni a kocsit, mint a melegebb hónapokban. Ugyanez vonatkozik a visszatápláló fékezésre is, amelynek lényege annyi, hogy a jármű lendületének egy része visszaforog elektromos áram formájában az akkumulátorba. A hidegben ez is kevésbé hatékony, így a töltésnél fokozottan oda kell figyelni arra, milyen az időjárás, és hány fokot mutat a hőmérő.

De hogyan tudod maximálisan kihasználni az elektromos autódat a hidegben is?

Melegítsd fel az autót akkor, amikor még a töltőn van – így nem kell az akkumulátort használnod arra, hogy egy kis meleget csiholhass az utastérbe a mínuszok idején. Ily módon a hálózat elektromos áramát használod a jármű fűtésére, nem pedig az autó akkumulátorát. A kocsi applikációjával előre időzítheted a töltési munkamenetet, hogy az közvetlenül az utazás előtt érjen véget. Így az akkumulátor már felmelegszik a töltéstől, és hatékonyabb lesz. Csak akkor használd a fékeket, ha teljesen meg akarsz állni, egyébként hagyd, hogy a visszatápláló fékezés tegye a dolgát, és lelassítson. Így áramot is generálsz, még akkor is, ha hidegben kevesebbet, mint a melegben. Mivel az elektromos autók leginkább városi közlekedésben remekelnek, az autópályán inkább haladj lassabban, mint száguldozz – így kimaxolhatod a kocsi képességeit anélkül, hogy feleslegesen áramot veszítenél.

Ajánlott tartalom

Nem teljesült tavaly az elektromos autók piaci részarányára megszabott brit előírás

Az eladások jelentős emelkedése ellenére nem teljesült tavaly az elektromos autók minimálisan elérendő piaci részarányára megszabott brit kormányzati előírás. A brit közlekedési miniszter ugyanakkor hétfőn hivatalosan megerősítette, hogy 2030-tól nem lehet belsőégésű motorral működő új személyautókat forgalomba helyezni Nagy-Britanniában.