Miért nem lesz villanyautó forradalom Magyarországon?

Nagyjából 50 ezer, de a legjobb esetben is kevesebb mint 140 ezer villanyautóra számítanak Magyarországon 2023-ban a piaci elemzők. A környezetbarát közlekedésnek ugyanaz a gátja, mint a 19. század végén: túl drágák az akkuk.

Maguk az autógyárak és -kereskedők sem hiszik, hogy jelentősen elterjednének az elektromos autók Magyarországon a következő tíz évben. A PricewaterhouseCoopers (PwC) üzleti tanácsadó cég magyarországi irodájában készült tanulmány alapvetően azzal számol, hogy 2023-ban körülbelül 52 ezer e-autó futhat a hazai utakon, ami csupán a 3,9 milliósra duzzadó járműállomány 1,35 százaléka lenne.

A számok még szigorúbban is értelmezhetők, hiszen a PwC az „elektromos hálózatról tölthető gépjárművek” elterjedését vizsgálta. Ennek az 52 ezer négykerekűnek majdnem a kilenctizedét a belsőégésű és elektromotorral egyaránt ellátott hibridautók tennék ki. Csak a maradék, körülbelül 6200 autó lenne olyan, amilyennek az elektromos autót látni szeretjük: tisztán villanyhajtású, viszonylag nagy hatótávolságú közlekedési eszköznek (mint amilyen a Tesla Model S, ami az USA-ban 2012 júniusától, Európában 2013 augusztusától kapható; amerikai ára 69-93 ezer dollár, de az USA-kormányzati támogatással olcsóbb).

Miért nem érdemes robbanásszerű elterjedésben reménykedni sem Magyarországon, sem Európában? Egy szóban összefoglalva az akkumulátor az ok. A nehéz, viszonylag drága és lassan tölthető akkumulátorok egyszer már megakadályozták az elektromos autók elterjedését. A 19. század végén és a 20. század legelején az elektromos hajtás volt a tisztább, a csendesebb és a sokkal gazdaságosabb a benzinmotorokhoz képest. Ám a belsőégésű motorokat gyors ütemben fejlesztették, megjelent az elektromos gyújtás, Henry Ford pedig beindította a tömeggyártást. Emiatt a benzinmotoros autók ára az elektromosokénak a felére csökkent, így az e-hajtás az 1930-as évek elejére eltűnt a piacról.

A PwC elemzése szerint 2014-ben is ugyanezek a tényezők akadályozzák az elektromos autók elterjedését. A hálózatba csatlakoztatható hibridek és a tisztán elektromos autók ára jelentősen magasabb, mint a hagyományos járműveké, leginkább a beépített akkumulátor miatt. Az egyik legismertebb hibrid, a Toyota Prius ára 8,6 millió forinttól kezdődik, a kisebb Yarisé 4,7 milliótól. Ehhez képest ugyanattól a cégtől hagyományos ötajtós kocsi 5,2-5,9 millióba kerül, a kisautók ára pedig 2,7-2,8 milliónál kezdődik. A Prius lítiumion-akkumulátora pedig ennyi pénzért azt teszi lehetővé, hogy 25 kilométert autózzunk csak elektromos hajtással, miután másfél óráig töltöttük a kocsit.

Majd 2020-tól

Az üzleti tanácsadó cég elemzői úgy látják, hogy az autópiac nemzetközi szereplői várakozó állásponton vannak. Emiatt inkább csak megjósolni lehet, mikor lesz áttörés az akkumulátorok gazdaságos tömeggyártásában, ami lényegileg csökkenthetné az e-autók árát, segítve terjedésüket. „A PwC Autofacts autóipari gyártói előrejelzése alapján eltolódik a korábban még 2015-re várt áttörés az akkumulátorok fejlesztésében, főként a gyártók kivárása és új alternatív meghajtási módok megjelenése miatt.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

A DFDS ismét 100 elektromos teherautót rendelt a Volvo Trucks-tól

A Volvo Trucks 100 elektromos teherautóra kapott megrendelést a DFDS dán logisztikai vállalattól. Ezzel a legutóbbi megrendeléssel a DFDS csaknem kétszeresére növelte Volvo elektromos kamionokból álló flottáját, összesen 225 teherautóra, amely a legnagyobb elektromos nehézgépjármű-flotta Európában.