Miért van szükség a plug-in hibrid autókra?

Először is érdemes megkülönböztetni az eltérő hibrid meghajtással, technológiával szerelt gépjárműveket.

Első kategória a zárt láncú hibridek. Ezek a gépjárművek külső áramforrásról nem tölthetőek, a hagyományos belsőégésű motor mellett, a kis lítium akkumulátort a fékenergia visszanyerés (regeneratív) tölti fel, mely gyorsításkor biztosít energiát, illetve ezen energiával, csak néhány km megtételére képesek tisztán elektromos üzemmódban. Ezen zártláncú hibridek nem jogosultak a zöld rendszámra, legismertebb gyártó a Toyota, mely közel 20 éve gyárt hibrideket.  Most következzenek azon hibrid technológiát alkalmazó autók, melyeket a hazai jogszabály környezetkímélő gépjármű (jogosultak a zöld rendszámra) kategóriákba sorol: Külső töltésű (konnektrorról tölthető) hibrid elektromos autók (PHEV, 5P): Itt már külső áramforrásról tölthetőek, továbbá nagyobb 10 kWh feletti akkumulátorral rendelkeznek. A jogszabály szerint a tisztán elektromos hatótáv minimum 25 km-nek kell lennie, de nem ritkák már a közel 100 km-es hatótávú modellek mint például új Mercedes-Benz GLE 350de. Növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépjárművek, (REX, 5N): Ezek az autók már tisztán elektromos meghajtással rendelkeznek, viszont integrálásra került egy generátorként funkcionáló benzinmotor, mely közvetlenül nem szól bele hajtásba, egyetlen célja a lítium akkumulátor töltése, így a megtehető hatótáv növelése. A legismertebb típusa a BMW i3 REX.

Mercedes-Benz GLE 35

Üzemanyagcellás elektromos autókkal (FCEV) jelen bejegyzésben nem foglalkozom. A technológia lényege, hogy a meghajtást biztosító energia jelentős részét -általában- hidrogénből átalakított elektromos áram biztosítja. Egyelőre számos olyan korlátozó tényező hátráltatja a technológia terjedését mint az autók rendkívül magas ára (20 millió forint körül), hidrogén előállítása és/vagy szállítása, hidrogén töltési infrastruktúra hiánya.

Mostmár, hogy tisztáztuk milyen alkategóriák vannak a hibrid gyűjtőkategórián belül, fontos magas szinten magyarázni, hogy miért jelenik meg egyre több “konnektoros” hibrid modell a kínálati oldalon. A magyarázó tényezők között nagyobb szerepet játszik, hogy az autógyártó vállalatok a folyamatosan szigorodó flottaszintű átlagos károsanyag (széndioxid -co2) kibocsátási normák teljesítése miatt (2020-tól 95 g/km) egyre több modellbe építik be az elektromos hajtásrendszert (leginkább zárt láncú, nem tölthető hibrid technológiával), de egyre több a külső áramforrásról is tölthető modell is. Tovább pörgeti a fejlesztéseket, illetve a konnektorról tölthető hibridek gyártását, a folyamatosan átalakuló fogyasztói magatartás (környezettudatosság, fenntartható fejlődés, ökológiai lábnyom csökkentése iránti elköteleződés), illetve az országonként eltérő kormányzati (vásárlást, üzemeltetést elősegítő) támogató politika.

 

De miért tartom fontosnak a plug in hibrid technológiát? A legfontosabb, hogy ez jelenti a technológiai átmenetet a hagyományos belsőégésű motorral szerelt, illetve a tisztán elektromos meghajtású gépjárművek között. Technológia aspektusból megközelítve fontos kiemelni, hogy a lítium akkumulátor technológia fejlődésében kiemelkedő szerepe van a hibridekben is használt lítium akkumulátoroknak, hiszen a gyártási volumen növekedésével párhuzamosan, a lítium akkumulátorok ára szignifikánsan csökken évről évre (méretgazdaságosság, K+F+I ráfordítás). Ezáltal is válik egyre elérhetőbbé pénzügyi értelemben is a tisztán elektromos autózás, hibridek nélkül ez a folyamat lassabb lenne. Közelítsük meg a kérdést végfelhasználói oldalról: Mikro kérdőívek és saját tapasztalat alapján, a jelenlegi hibrid tulajdonosok jelentős része -a konnektorról tölthető hibrid technológia nélkül- valószínűleg még sok-sok évig dízel vagy benzines autóval közlekednének, tovább növelve a főleg városon belüli a károsanyag kibocsátást. A legtöbb plug in hibrid tulajdonos törekszik, hogy a robbanómotor be se induljon -kiváltképpen a városban-, amikor lehetősége van, mindig tölti a gépjárművét. Továbbá a másik fontos megállapítás, hogy szinte az összes jelenlegi hibrid tulajdonosok – saját bevallásuk szerint- következő autója biztosan tisztán elektromos lesz.

Annak ellenére, hogy a tisztán elektromos autózás egyre kompromisszum mentesebbé válik, számos kisebb-nagyobb akadállyal kell szembenézni, erről majd egy külön posztban részletesen beszámolok. De kinek ajánlom a plug in hibrid vásárlását tisztán elektromos autó helyett? Akik nem tehetik meg (pénzügyi lehetőségek, parkolóhely hiánya stb.), hogy több autó tulajdonosai legyenek (városi kis elektromos autó mellett, egy családi nagyméretű autót is fenntartsanak, akár a hosszabb utakra). Akik napi szinten legalább 100 kilométert megtesznek, ingáznak az otthonuk és a munkahelyük között, s nincs lehetőségük tölteni. Akik útvonaluk során sokat mennek autópályán, gyorsforgalmi úton, tartósan 90km/h feletti sebességgel. Akik a család méretéből vagy a munkavégzés típusától függően állandóan nagyobb méretű autóra van szükségük. Akik alapvetően városban használják, de relatíve sokszor kell 200-300 km-es távolságot megtenniük. Mindenkinek a saját élethelyzetét kell figyelembe vennie, a fenti paraméterek alapján.

Természetesen van tisztán elektromos alternatíva, ami tökéletes választás (nagy hatótáv, méret) lehet. A teljesség igénye nélkül: egy Tesla (S, X), Mercedes-Benz EQC, Audi E-tron stb., ezek már 300-500 km-es hatótávú autók, nagy méretűek, a család is elfér a csomagokkal. Viszont kevesen engedhetik meg sajnos, hogy minimum 20-30 millió forintot szánjanak egy elektromos négykerekűre.  Mindenkit arra buzdítok, hogyha teheti, tisztán elektromos autót vásároljon. De ezzel párhuzamosan minden villanyautós társamat arra is kérek, hogy megértéssel viszonyuljon az elektromobilitás összes résztvevője iránt, hiszen a cél közös!

 

Szerző: Marsi Norbert

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.