Minden eddiginél jobb akkumulátor az elektromos autókba

Olcsó, biztonságos és nagy teljesítményű az új “zseléelem”, amely a jelenlegi elektrolitos lítium akkumulátorokat válthatja ki – ismertette a Leedsi Egyetem kutatóinak eredményét a BBC hírportálja.

A gél a lítium akkumulátorokban jelenleg használt illékony és veszélyes, folyadék állapotú elektrolitokat válthatja ki. Ha piacra kerül az új zselés lítium akkumulátor, akkor könnyebb laptopokat és hatékonyabb elektromos autókat fejleszthetnek ki felhasználásával. Ma még mindig az akkumulátor mérete határozza meg a laptopok méretét és súlyát – hangsúlyozták az új akkumulátor kifejlesztői. Az Apple előállt ugyan egy biztonságos, szilárd polimer elektrolitos akkumulátorral, ám azt a gépek teljesítményének kárára tehette. A túlmelegedés az elektromos autóknál is gondot jelent. A fejlesztőknek megerősített, acélházas szerkezetet kellett kialakítaniuk, hogy töltés közben védjék az akkumulátort. Mindez növelte a méretet és a költségeket, valamint az elektromos autók hatékonyságát is.

 
Az újonnan kialakított zselés akkumulátor – elvileg – védett attól, hogy nagyon felfusson benne a hőmérséklet. A hagyományos akkumulátoroknál előfordulhat, hogy hirtelen több száz Celsius-fokig felszalad a hőmérséklet, sőt akár meg is gyullad az akkumulátor. A leedsi kutatók azt ígérik, hogy a zselés akkumulátor olyan biztonságos lesz, mint a polimer, akkora teljesítményt ad le, mint a folyékony elektrolittal töltött, miközben az ára csak 10-20 százaléka lesz azok árának. A titok abban áll, hogy a fejlesztők az akkumulátor elektródjai közé egy vékony, hajlékony zseléfilmet helyeztek el, amely gumiszerű polimerből és vezető elektrolitoldatból állt össze. “A polimergél úgy néz ki, mint egy szilárd film, de valójában 70 százalék folyékony elektrolitot tartalmaz” – magyarázta a kutatást vezető Ian Ward professzor.

Ajánlott tartalom

Hidrogén üzemanyagcella váltja le a belsőégésű motorokat?

A hidrogén egyre népszerűbb alternatívája az akkumulátoros elektromos autózásnak, sőt a benzinnek és a dízelnek is. Az üzemanyagcellás meghajtás már évek óta elérhető a kisfogyasztóknak is Japánban.