Mindenki gyalogosnak születik?

“Mindenki gyalogosnak születik” címen országos közlekedésbiztonsági kampány indult a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) kezdeményezésére – ezt az akcióban résztvevő szervezetek képviselői jelentették be közös budapesti sajtótájékoztatójukon hétfőn.

Garamvölgyi László, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) szóvivője arról beszélt, hogy a kampánytól a közlekedésbiztonság javulását remélik. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója azt emelte ki, arra törekednek, hogy a gyalogosok visszakaphassák a főváros csomópontjait. László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke pedig a közlekedők egymáshoz való partneri hozzáállásának fontosságát hangsúlyozta. A kezdeményezés Veszprémben indult 2011-ben; abban a kampányban a gépkocsivezetők nyilatkozatban vállalták, hogy a korábbiaknál jobban odafigyelnek a gyalogátkelőhelyek biztonságára. A KIM a kezdeményezés sikere miatt döntött arról, hogy országosan is meghirdetik az akciót, amelynek üzenete az autóvezetők, a gyalogosok és a kerékpárosok közötti partnerség. Garamvölgyi László elmondta: míg 2001-ben 355 halálos kerékpárbaleset történt, addig 2010-re ez a szám 192-re csökkent. A kedvező tendencia oka a szóvivő szerint részben az objektív felelősség elv bevezetése. Beszélt arról is, hogy a gyalogos balesetek 23 százaléka történik a gyalogátkelőn. Hangsúlyozta: társadalmi összefogásra van szükség, amelyben a megosztott felelősség nemcsak a hatóságot jelenti, hanem mindenkit, aki a közlekedésbiztonság javításában szerepet vállalhat. Vitézy Dávid arra hívta fel a figyelmet, hogy a BKK a létrejötte óta fontosnak tartja, hogy a fővárosban a forgalmi rend kialakításában a gyalogosok és a kerékpárosok nagyobb szerepet kaphassanak.

Emlékeztetett: az 1970-es években olyan közlekedésfilozófia alakult ki, amely – ahogy fogalmazott – autóssá tette a közlekedést. Rámutatott: olyan csomópontok jöttek létre, például a Flórián téren vagy a Határ úton, ahol szerinte kizárólag az autós érezhette jól magát és közlekedhetett biztonságosan. “Rejtett zebrák” alakultak ki, vagyis a gyalogosok megtanulták, mikor vált az autósoknál pirosra a lámpa és szabálytalanul átkeltek az úttesten, ezért sokszor történt gázolás. Így a BKK azt tűzte ki célul, hogy az 1970-es években eltűnt zebrákat visszahozza. Példaként említette a Károly körutat és a Deák teret, ahol már létesültek zebrák, és előrevetítette: 2013-ban az V. kerületi önkormányzat projektjeként Ferenciek terén is lesz zebra. László János arról beszélt, a jó közlekedés legfőbb akadálya az, hogy híján vagyunk a partneri hozzáállásnak az utcán. Szerinte nem kizárólag autós-kerékpáros ellentétek vannak, hanem tele vagyunk ellentétekkel az utakon. Fontosnak nevezett minden olyan eszközt, amely összehozza a közlekedőket, és segít abban, hogy egyszer jobb legyen a közlekedés. Kitért azonban arra is, hogy a partneri hozzáállás még önmagában nem elég, ahhoz infrastruktúra is szükséges. Az akció központi felülete a www.mindenkigyalogos.hu oldal, amelyen egy térkép segítségével bárki bejelölheti, hogy autóvezetőként, gyalogosként vagy kerékpárosként milyen általa veszélyesnek tartott útszakaszon tartana szükségesnek változást.

gyalog

Vitézy Dávid elmondta: a BKK várja az észrevételeket, és az MTI kérdésére kifejtette, hogy listázzák, ellenőrzik és szükség esetén a fejlesztési tervekbe is beépítik a kapott adatokat. A kampányt egy játék is kíséri márciustól, amelyben a “Mindenki gyalogos” matricát kiragasztók a facebook.com/mindenkigyalogos oldalon közzétehetik, hova ragasztották a matricát és a legtöbb tetszik visszajelzést kapott kép nyer. A sajtótájékoztatón elhangzott, a kampány 54 millió forintba kerül. Kérdésre válaszolva Vitézy Dávid arról is beszélt, hogy évente 3-6 milliárd forint közötti összeg jut útfelújításra. Mint mondta, korábban ez csak újraaszfaltozást jelentett és az adott helyszínen változatlan maradt a forgalmi rend, most azonban ezt is megvizsgálják és a lakossági észrevételeket is figyelembe veszik.

Szintén kérdésre válaszolva azt mondta: változó, mennyibe kerül egy zebra létesítése. Vitézy Dávid 15-20 millió forint közötti összeget jelölt meg, amely attól függően lehet olcsóbb vagy drágább, hogy az adott helyszínen például kell-e jelzőlámpát telepíteni, vagy akár a közvilágításhoz hozzányúlni. A “Mindenki gyalogosnak születik” kampányban az ORFK, a BKK és a Magyar Kerékpárosklub mellett részt vesz az Országos Balesetmegelőzési Bizottság, a Budapesti Rendőr-főkapitányság, a Critical Moms, a Vakok Állami Intézete, a Vakok Iskolája, valamint a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete.

Ajánlott tartalom

Kék bolygó – A talajmegújító gazdálkodással egészségesebb élelmiszerhez juthat a fogyasztó

A talajmegújító mezőgazdaság, a no-till technológia alkalmazása nem csak a talajeróziót csökkenti és a talaj vízmegőrző képességét javítja, hanem a fogyasztók is egészségesebb élelmiszerekhez juthatnak általa - hangzott el Áder János volt államfő, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke Kék bolygó című podcastjának hétfőn közzétett legújabb, a legnépszerűbb videómegosztó portálon is elérhető adásában.