Mindenki gyalogosnak születik?

“Mindenki gyalogosnak születik” címen országos közlekedésbiztonsági kampány indult a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) kezdeményezésére – ezt az akcióban résztvevő szervezetek képviselői jelentették be közös budapesti sajtótájékoztatójukon hétfőn.

Garamvölgyi László, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) szóvivője arról beszélt, hogy a kampánytól a közlekedésbiztonság javulását remélik. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója azt emelte ki, arra törekednek, hogy a gyalogosok visszakaphassák a főváros csomópontjait. László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke pedig a közlekedők egymáshoz való partneri hozzáállásának fontosságát hangsúlyozta. A kezdeményezés Veszprémben indult 2011-ben; abban a kampányban a gépkocsivezetők nyilatkozatban vállalták, hogy a korábbiaknál jobban odafigyelnek a gyalogátkelőhelyek biztonságára. A KIM a kezdeményezés sikere miatt döntött arról, hogy országosan is meghirdetik az akciót, amelynek üzenete az autóvezetők, a gyalogosok és a kerékpárosok közötti partnerség. Garamvölgyi László elmondta: míg 2001-ben 355 halálos kerékpárbaleset történt, addig 2010-re ez a szám 192-re csökkent. A kedvező tendencia oka a szóvivő szerint részben az objektív felelősség elv bevezetése. Beszélt arról is, hogy a gyalogos balesetek 23 százaléka történik a gyalogátkelőn. Hangsúlyozta: társadalmi összefogásra van szükség, amelyben a megosztott felelősség nemcsak a hatóságot jelenti, hanem mindenkit, aki a közlekedésbiztonság javításában szerepet vállalhat. Vitézy Dávid arra hívta fel a figyelmet, hogy a BKK a létrejötte óta fontosnak tartja, hogy a fővárosban a forgalmi rend kialakításában a gyalogosok és a kerékpárosok nagyobb szerepet kaphassanak.

Emlékeztetett: az 1970-es években olyan közlekedésfilozófia alakult ki, amely – ahogy fogalmazott – autóssá tette a közlekedést. Rámutatott: olyan csomópontok jöttek létre, például a Flórián téren vagy a Határ úton, ahol szerinte kizárólag az autós érezhette jól magát és közlekedhetett biztonságosan. “Rejtett zebrák” alakultak ki, vagyis a gyalogosok megtanulták, mikor vált az autósoknál pirosra a lámpa és szabálytalanul átkeltek az úttesten, ezért sokszor történt gázolás. Így a BKK azt tűzte ki célul, hogy az 1970-es években eltűnt zebrákat visszahozza. Példaként említette a Károly körutat és a Deák teret, ahol már létesültek zebrák, és előrevetítette: 2013-ban az V. kerületi önkormányzat projektjeként Ferenciek terén is lesz zebra. László János arról beszélt, a jó közlekedés legfőbb akadálya az, hogy híján vagyunk a partneri hozzáállásnak az utcán. Szerinte nem kizárólag autós-kerékpáros ellentétek vannak, hanem tele vagyunk ellentétekkel az utakon. Fontosnak nevezett minden olyan eszközt, amely összehozza a közlekedőket, és segít abban, hogy egyszer jobb legyen a közlekedés. Kitért azonban arra is, hogy a partneri hozzáállás még önmagában nem elég, ahhoz infrastruktúra is szükséges. Az akció központi felülete a www.mindenkigyalogos.hu oldal, amelyen egy térkép segítségével bárki bejelölheti, hogy autóvezetőként, gyalogosként vagy kerékpárosként milyen általa veszélyesnek tartott útszakaszon tartana szükségesnek változást.

gyalog

Vitézy Dávid elmondta: a BKK várja az észrevételeket, és az MTI kérdésére kifejtette, hogy listázzák, ellenőrzik és szükség esetén a fejlesztési tervekbe is beépítik a kapott adatokat. A kampányt egy játék is kíséri márciustól, amelyben a “Mindenki gyalogos” matricát kiragasztók a facebook.com/mindenkigyalogos oldalon közzétehetik, hova ragasztották a matricát és a legtöbb tetszik visszajelzést kapott kép nyer. A sajtótájékoztatón elhangzott, a kampány 54 millió forintba kerül. Kérdésre válaszolva Vitézy Dávid arról is beszélt, hogy évente 3-6 milliárd forint közötti összeg jut útfelújításra. Mint mondta, korábban ez csak újraaszfaltozást jelentett és az adott helyszínen változatlan maradt a forgalmi rend, most azonban ezt is megvizsgálják és a lakossági észrevételeket is figyelembe veszik.

Szintén kérdésre válaszolva azt mondta: változó, mennyibe kerül egy zebra létesítése. Vitézy Dávid 15-20 millió forint közötti összeget jelölt meg, amely attól függően lehet olcsóbb vagy drágább, hogy az adott helyszínen például kell-e jelzőlámpát telepíteni, vagy akár a közvilágításhoz hozzányúlni. A “Mindenki gyalogosnak születik” kampányban az ORFK, a BKK és a Magyar Kerékpárosklub mellett részt vesz az Országos Balesetmegelőzési Bizottság, a Budapesti Rendőr-főkapitányság, a Critical Moms, a Vakok Állami Intézete, a Vakok Iskolája, valamint a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete.

Ajánlott tartalom

Karcsúsít a JYSK: évi több tonna alumíniumot és több mint 40 konténert spórolnak meg

Változás jön a JYSK bizonyos termékeinél: a dán vállalatnál a paplanokat ezentúl máshogyan csomagolják, ezzel annyit helyet spórolnak meg, hogy évente több mint 40 konténerrel kevesebbet használnak majd. A kerti székekről pedig eltűnik egy alumínium díszítő elem, amivel évente 22 tonnával csökken a felhasznált alumínium mennyisége.

Nincs hozzászólás

  1. A közúti közlekedésben mindenki résztvesz. A közlekedésnek vannak rendszabályai. A rendszabályokat csak azok tudják betartani, akik ismerik, tanulták, nem szájhagyomány útján ismerik azokat. A közlekedést a fizikai tudomány segítségével, ismeretével tudjuk végrehajtani. Néhány fotosabb ezek közül: súrlódás, kölcsönhatás, súlypont, centrifugális erő, forgató nyomaték, légellenállás, gyorsulás, fékút, féktávolság stb. A közlekedésben mindennél fontosabb a közlekedésbiztonság. A közlekedésbiztonság három alappillére: 1. emberi tényenyező, 2. jármű, 3. út. Akkor beszélhetünk közlekedésbiztonságról, ha mindhárom tényező kifogástalanul teljesül. Egyik sem kompenzálja a másikat. A fizikai törvényeket, erőhatásokat semmilyen jogszabállyal, rendelettel, utasítással nem lehet felülírni. A fizikai erőhatások minden közlekedőre egyfomán hatnak. A megkülönböztető jelzésel közleledő járművekre is. A fentebb felsorolt tényezők mindegyike fontos, az emberi tényezöket, a járműveket rendszeresen ellenőrzik, vizsgálják. Az utakat nem kellő hatékonysággal és módon ellenörzik. Az utakon sok a balesetveszélyes úthiba. Az úthibák, ha balesetveszélyesek akkor abban az életveszély is benne van. Az úthibák azért balestveszélyesek, mert váratlanul megváltoztatják a járművek, gépjárművek haladási irányát! Ez okoz balesetet. Az úhibák a közlekedőket veszélyezteti, mégsem lehet hatékonyan beleszólni ezen ügyekbe. A úthibák olyanok, mintha minden jármű hibásan közlekednének! Melyek ezek az úthibák: repedezett, megsűllyedt, felgyűrődütt útfelület, kátyú, nyomvályú, mart útfelület, valamint az elhanyagolt útpadka. Sokan ezek közül csak a kátyút ismerik. A közlekedési tanintézetkeben sem tanítják ezeket. Nem tanítják, de számonkérik! Nem az útviszonyok szerint vezet aki hibázik, állapítják meg utólag. Az úthibás utakról (föleg nyomvályús) az úttisztító gépek sem tudják a havat eltakarítani. A nyomvályúban felgyülemlett vizen, könnyen a vízensiklás alakuhat ki.Az Eu. Fehér Könyvében nincs semmilyen útmutatás az úthibás utakra. Egyetértek Allen Towsend kijelentésével, hogy minden közúti balesetben meghalt személy, egyel több annál mint ami még elfogadható lenne. Ebben a szellemben kell mindent megtenni azért, hogy csökkenjenek a közúti balesetek. A közutakon minden közlekedési formában közlekedő érdekelt ebben. Legyen az gyalogos vagy gépjárművel (tömegközlekedés is) közlekedő is. Hozzászólásom nem teljes, a közlekedés bonyolult, összetett feladat, sok benne a tennivaló. Van több megállapításom, amit szeretnék megosztani szakemberekkel közlekedőkkel egyaránt, ezért kezdtem meg a hozzászólást.